لهستان: تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه در بلاروس امنیت اروپا و ناتو را تغییر می‌دهد

لهستان: تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه در بلاروس امنیت اروپا و ناتو را تغییر می‌دهد
چهارشنبه 1 شهريور 1402 - 01:56

آندری دودا رئیس جمهوری لهستان سه‌شنبه گفت که انتقال تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه به بلاروس آغاز شده است و این اقدام امنیت منطقه و ناتو را تغییر می‌دهد.

العالم-اروپا

دودا در یک کنفرانس خبری مشترک با مارسلو ربلو دسوسا رئیس جمهوری پرتغال گفت: درباره عملی شدن اظهارات ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه مبنی بر انتقال تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی به بلاروس با رئیس جمهوری پرتغال صحبت کردم. این روند در حال اجرایی شدن است.

دودا جزئیات بیشتری در این باره ارائه نکرد اما گفت: این مساله نه تنها معماری امنیت همسایگی نزدیک ما بلکه امنیت جناح شرقی ناتو را هم تغییر می‌دهد؛ بنابراین، وضع همه اعضای این ائتلاف را تغییر می‌دهد.

رئیس جمهوری پرتغال نیز در این کنفرانس خبری اظهار کرد که لیسبون از اوکراین حمایت کرده و اوضاع مرزهای شرقی اروپا برای پرتغال حائز اهمیت است.

دسوسا افزود: ما با هم متحد هستیم. من نگرانی‌های لهستان را درباره مرزهای شرقی اتحادیه اروپا و ناتو درک می‌کنم.

پوتین و الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس ماه گذشته اعلام کردند که مسکو برخی از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی خود را به بلاروس منتقل کرده است.

تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی برای استفاده در میدان جنگ طراحی شده و کوتاه‌برد هستند. روسیه گفته که بر تسلیحاتی که به بلاروس می‌فرستد کنترل دارد.

مقام‌های روس و بلاروس گفته‌اند که این کلاهک‌ها هسته‌ای ممکن است موشک‌های کوتاه برد اسکندر یا جنگنده‌های سو-۲۵ بلاروس سوار شوند.

لوکاشنکو اعلام کرده است که هدف از میزبانی تسلیحات تاکتیکی روسیه جلوگیری از تهاجم احتمالی لهستان است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها