فصل مشترک اعضای بریکس.. حذف دلار و رهایی از سلطه آمریکا

فصل مشترک اعضای بریکس.. حذف دلار و رهایی از سلطه آمریکا
چهارشنبه 1 شهريور 1402 - 09:41

مهمترین نکته ای که درباره دستور کار پانزدهمین کنفرانس سران کشورهای بریکس در لابلای بررسی آینده این گروه می توان به آن اشاره کرد، مسأله اقتصاد جهانی و موضوع واحد پول جهانی یعنی دلار و چگونگی جایگزین کردن آن است.

العالم - نظرکده

دکتر نبیل سرور، استاد دانشگاه و پژوهشگر سیاسی می گوید اجلاس سران بریکس در این مقطع زمانی خاص، از اهمیت ویژه ای برخوردار است مخصوصا که به دنبال بررسی آینده اقتصادی منطقه و امکان جذب اعضای جدید است.

وی خاطرنشان می کند که از دیگر موضوعاتی که در این اجلاس مورد بررسی قرار گرفت، موضوع صندوق توسعه منطقه و جایگزین کردن دلار آمریکا با واحد پولی جدید و همچنین تأسیس شرکت های اقتصادی برای کشورهای عضو و مقابله با سیطره جویی غرب بر اقتصاد جهان است.

این کارشناس تصریح می کند که همه اینها موضوعات مهمی هستند که باید از سوی این سازمان که حدود 23 درصد از تولید جهانی و حدود 42 درصد از جمعیت جهان را به خود اختصاص داده است، مورد توجه قرار بگیرند. برخی از اعضای این سازمان، اقتصادهای نوپا و با این حال حجم انبوهی از مواد اولیه، گندم و تکنولوژی را در اختیار دارند و این مؤلفه ها برای ادامه کار این سازمان از اهمیت ویژه ای برخوردارند.

وی خاطرنشان کرد که مرحله کنونی، مرحله ای بسیار حساس است مخصوصا که جنگ روسیه و اوکراین در جریان است و آمریکا هم برای حفظ سلطه خود بر جهان و ایجاد مکانیسم های جدید برای این منظور تلاش می کند.

الکساندر زاسبکین، دیپلمات سابق روس هم گفت که سازمان بریکس، در ابتدا یک سازمان خیلی ساده بود اما به سرعت توسعه یافت و به یک قدرت جهانی تبدیل شد.

وی می گوید روسیه از این پیشرفت خوشحال و امیدوار است سال آینده ریاست این سازمان را به دست بگیرد.

زاسبکین گفت تنها چیزی که باعث وحدت همه این کشورها شده، تلاش برای دستیابی به حقوق برابر در عرصه اقتصاد و پول است؛ مخصوصا که روسیه به دلیل حجم تحریم ها و اقداماتی که آمریکا و غرب علیه آن انجام داده اند، بیشترین آسیب را در مقایسه با دیگر اعضا متحمل شده است.

این کارشناس تصریح می کند که عدم پذیرش سلطه غرب و دلار، خواست مشترک همه کشورهای عضو است و بریکس بر اساس منافع مشترک و همکاری اقتصادی و پولی شکل گرفته است.

پربیننده ترین خبرها