توصیه شورای اتحادیه اروپا به باکو در رفع انسداد لاچین

توصیه شورای اتحادیه اروپا به باکو در رفع انسداد لاچین
پنج‌شنبه 2 شهريور 1402 - 13:30

رئیس شورای اروپا از مقامات جمهوری آذربایجان خواست به مسدود کردن مسیر مهم «لاچین» خاتمه دهند و با گفت‌‌وگو با ارمنستان مشکلات موجود را حل کنند.

العالم - اروپا

رئیس شورای اروپا روز چهارشنبه به جمهوری آذربایجان توصیه کرد به مسدود کردن مسیر مهم «لاچین» خاتمه دهد.

به گزارش خبرگزاری «اینترفکس» «شارل میشل» رئیس شورای اتحادیه اروپا به جمهوری آذربایجان بر ضرورت فوری رفع انسداد مسیر لاچین تاکید کرده است

میشل به نیاز فوری ارسال کمک‌های بشردوستانه در این منطقه اشاره کرد. او همچنین خواستار برگزاری هر چه سریعتر نشستی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بریا رفع مشکلات موجود شد.

مسیر لاچین، تنها جاده‌ای که قره باغ کوهستانی را به ارمنستان و سایر نقاط جهان وصل می‌کند، از اواخر سال ۲۰۲۲ توسط جمهوری آذربایجان مسدود شده است. محاصره مسیر لاچین نقض فاحش توافقنامه آتش بس ۲۰۲۰ قره باغ کوهستانی است. جمهوری آذربایجان سپس به طورغیرقانونی یک ایست بازرسی در کریدور لاچین نصب کرد. این محاصره به کمبود مواد ضروری مانند غذا و دارو منجرشده است. جمهوری آذربایجان همچنین گاز و برق به قره باغ کوهستانی را قطع کرده است.

در روزهای گذشته، وزرای امور خارجه چین و فرانسه نیز در تماس تلفنی آخرین وضعیت قره باغ کوهستانی از جمله مسیر مهم «لاچین» را ارزیابی کردند.

«کاترین کولونا» وزیر امور خارجه فرانسه روز شنبه در تماس تلفنی با «وانگ یی»، همتای چینی خود درباره وضعیت قره‌باغ کوهستانی گفت‌وگو کرد.

به گزارش فارس، در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است که کولونا و وزیر خارجه چین در مورد وضعیت قره باغ کوهستانی، اوکراین و نیجر و سایر موضوعات مربوط به همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه گفت‌وگو کردند. وزیر خارجه فرانسه درخواست خود برای بازگرداندن تردد آزاد از طریق کریدور لاچین، و تامین گاز طبیعی و برق بدون وقفه برای مردم قره باغ را تکرار کرد.

پربیننده ترین خبرها