عضویت ایران و اعضای جدید دربریکس؛ سازوکار تجارت و انتقال پول بین اعضا راه اندازی می شود

پنج‌شنبه 2 شهريور 1402 - 13:40

گروه بریکس با هدف تبدیل شدن به یک قدرت اقتصادی جهانی و تثبیت نقش خود در نظام اقتصاد بین الملل، اجلاس سران را در ژوهانسبورگ، پایتخت تجاری آفریقای جنوبی با دستور کاری پرمشغله آغاز کرد که در رأس آن بحث درمورد گسترش کشورهای عضو بود. این اجلاس به توافق بر سر ساز و کارهایی برای گنجاندن اعضای جدید به گروه بریکس منجر شد.

العالم _ ایران ـ سیاسی

به گزارش العالم،‌ از زمان تأسیس بریکس، همواره تلاش‌هایی صورت می گرفت تا مانع پیوستن کشورهای جدید از جمله ایران به این گروه شود اما این بار کشورهای عضو گام‌های بلندی برای تحمیل خود به عنوان یک قدرت جهانی برداشتد. این امر باعث شد که این گروه با هدف عضوگیری، در کانون توجه بسیاری از کشورها قرار گیرد به طوری که 22 کشور برای پیوستن به آن صف آرایی کردند که از جمله آنها اندونزی، عربستان سعودی، مصر، الجزایر و ایران بود. ژوهانسبورگ به همین منظور در روز پایانی اجلاس (امروز پنجشنبه)‌میزبان ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران است.

رئیس جمهور ایران گفته است بریکس بدون شک امروزه یکی از قدرت های در حال ظهور در جهان است و ما مشتاق همکاری با این ائتلاف هستیم. هدف نخست ما شرکت در اجلاس و شفاف سازی مواضع ایران و هدف دوم ما برگزاری نشست هایی با سران گروه و کشورهای شرکت کننده در اجلاس به منظور گسترش و تقویت همکاری ها است.

پیشنهاد برزیل مبنی بر ایجاد یک واحد پولی مخصوص اعضا با توافق همگان مواجه نشد، هرچند این گروه بر تلاش برای پایان دادن به سلطه دلار در تجارت جهانی تاکید کرده است. سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی و ولادیمیر پوتین، همتای روس وی نیز بر لزوم حذف دلار از مبادلات بین کشورهای این گروه تاکید کردند.

رئیس جمهور پوتین گفت: "بریکس کمیسیون ویژه ای برای نقل و انتقال پول بین کشورهای عضو راه اندازی خواهد کرد. این کمیسیون روی انتقال ارزهای ملی کار خواهد کرد. روسیه در دوره ریاست بعدی خود بر این گروه به دنبال گسترش این گروه خواهد بود و برای تحقق عدالت بین المللی تلاش خواهد کرد."

در همین حال سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی هم گفت: "کشورهای ائتلاف به حمایت از گفتگوها برای پایان دادن به سلطه دلار و استفاده عملی از ارزهای ملی برای تسهیل تجارت و سرمایه گذاری های مشترک ادامه خواهند داد."

شی جین پینگ رئیس جمهور چین نیز به نوبه خود بر لزوم ایستادگی در برابر اجبار اقتصادی و تمرکز بر همکاری های تجاری و نیز بر لزوم گسترش همکاری های سیاسی و امنیتی در این گروه تاکید کرد.

شی جین پینگ گفت: جهان در حال بازسازی و تغییرات است و ما در بریکس نباید هدف اساسی خود یعنی اتحاد و تقویت همکاری های بین المللی، توسعه و ایجاد ثبات را فراموش کنیم. کشورهای بریکس باید همکاری های سیاسی و امنیتی را گسترش دهند و صلح و آرامش را حفظ کنند.

این اظهارات و مواضع نشان می دهد که با هدف حذف چالش‌های پیش روی کشورهای در حال توسعه و فراخوانی برای بریکس به منظور حمایت از این کشورها در مسیر بهبود اوضاع اقتصادی آنها، اقداماتی مؤثر در راه است.

پربیننده ترین خبرها