آغاز تخلیه آب رادیواکتیو نیروگاه فوکوشیما

آغاز تخلیه آب رادیواکتیو نیروگاه فوکوشیما
پنج‌شنبه 2 شهريور 1402 - 16:08

تخلیه آب رادیواکتیو از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما امروز پنج‌شنبه 24 آگوست 2023 آغاز شد.

العالم - آسیا

بر اساس کلیپ ویدیویی پخش شده توسط شرکت عامل برق توکیو( TEPCO)، ژاپن امروز پنجشنبه تخلیه آب تصفیه شده از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما دای‌ایچی در اقیانوس آرام را آغاز کرد.

این عملیات که با استفاده از پمپ‌ها، شیرها و شبکه گسترده‌ای از کانال‌ها در حال انجام است، اندکی پس از ساعت ۱۳ به وقت محلی ژاپن (۴ صبح به وقت گرینویچ) آغاز شد.

در این عملیات پمپ‌ها کار می‌کنند و دریچه‌هایی برای انتقال آب به اقیانوس باز شده است. گفته شده که این آب تصفیه شده و رقیق شده از اکثر مواد رادیواکتیو به استثنای تریتیوم پاک شده که خطری ندارد، مگر اینکه در مقادیر زیاد و غلیظ یافت شود.

آب تصفیه شده در فاصله یک کیلومتری از ساحل از طریق تونل زیر آبی که احداث شده تخلیه می شود. میزان تخلیه ۴۶۰ تن آب در روز پس از رقیق شدن هر تن با ۱.۲ هزار تن آب خالص دریا است.

اداره فدرال کنترل دامپزشکی و گیاهپزشکی روسیه نیز از تشدید نظارت رادیولوژیکی ماهی صید شده در نزدیکی محل تخلیه آب کم تشعشع از نیروگاه فوکوشیما خبر داد.

چین شروع تخلیه آب‌های نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما را محکوم کرد و گفت که این اقدامی خودخواهانه و غیرمسئولانه است.

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: اقیانوس ملک مشترک همه بشریت است و تخلیه آب آلوده از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما به دریا اقدامی بسیار خودخواهانه و غیرمسئولانه است که منافع عمومی بین‌المللی را در نظر نمی‌گیرد.

در اوایل این هفته، وزارت خارجه چین سفیر ژاپن در پکن را احضار کرد تا به اعلام توکو مبنی بر قصد خود برای شروع تخلیه آب‌های آلوده به فوکوشیما به دریا اعتراض کند.

انتشار بحث‌برانگیز آب رادیواکتیو پس از آن صورت گرفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه گذشته موافقت نهایی خود را با طرح تخلیه اعلام کرد و گفت که این آب با استانداردهای بین‌المللی مطابقت دارد.

این اولین نوبت تخلیه، حدود ۱۷ روز به طول می انجامد و ۷۸۰۰ متر مکعب از آب این نیروگاه را شامل می‌شود.

شرکت برق توکیو که این نیروگاه را اداره می‌کند، پیشتر اعلام کرد که قصد دارد تا مارس سال آینده ۳۱ هزار و ۲۰۰ تن آب تصفیه شده را در سه نوبت دیگر تخلیه کند.

از زمان ذوب سه راکتور هسته ای نیروگاه فوکوشیما، پس از زلزله قدرتمندی که در سال ۲۰۱۱ در ساحل رخ داد، بیش از ۱.۳ میلیون تن آب در نیروگاه از طریق یک سیستم فیلتراسیون اختصاصی موسوم به ALPS ذخیره شده است.

برنامه ریزی شده است که تخلیه آب فوکوشیما به اقیانوس به صورت مرحله ای در یک دوره ۳۰ ساله ادامه یابد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قصد دارد، به طور مستمر بر این روند نظارت داشته باشد و کارشناسان آن در سال‌های گذشته بازرسی‌های متعددی از این نیروگاه انجام داده‌اند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها