موضع اتحادیه اروپا درخصوص عضویت ۶ کشور دیگر در بریکس

موضع اتحادیه اروپا درخصوص عضویت ۶ کشور دیگر در بریکس
پنج‌شنبه 2 شهريور 1402 - 19:48

"پیتر استانو" سخنگوی اتحادیه اروپا در واکنش به پیوستن ایران و کشورهای دیگر به گروه اقتصادهای نوظهور (BRICS) گفت که گسترش بریکس مورد توجه این نهاد اروپایی قرار دارد.

العالم - اروپا

به گزارش وبگاه خبری یونایتد نیوز آو ایندیا، استانو گفت که عضویت ایران و پنج کشور دیگر به گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس مورد توجه این نهاد اروپایی قرار دارد.

استانو اظهار داشت: اتحادیه اروپا عضوی از بریکس نیست، بنابراین تصمیمات مربوط به گسترش آن تنها توسط اعضا گرفته می شود و ما نیز به آن توجه داریم.

بزرگ‌ترین گردهمایی سران کشورهای جهان غیرغربی در چارچوب بریکس از ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ آغاز شده و تا دوم شهریور ماه (امروز) در منطقه مالی «سندتون» ژوهانسبورگ ادامه دارد.

در ادامه نشست رهبران بریکس در ژوهانسبورگ پایتخت آفریقای جنوبی، سران این گروه شامل برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی، امروز با عضویت ایران و پنج کشور عربستان، امارات، مصر، اتیوپی و آرژانتین به عنوان اعضای کامل در گروه بریکس موافقت کردند.

طرح ایجاد گروه بریکس با نزدیکی چهار قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت. سابقه شکل‌گیری این گروه به سال ۲۰۰۱ باز می‌گردد و نهایتاً «گروه بریک» در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ به‌طور رسمی تأسیس شد و با اضافه شدن آفریقای جنوبی در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۰ نام آن پس از پیوستن این کشور از «بریک» به «بریکس» تغییر یافت.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران شامگاه چهارشنبه - یکم شهریور - در صدر هیأتی سیاسی در نخستین سفر رسمی و به‌منظور حضور در نشست سران کشورهای عضو «بریکس»، به دعوت «سیریل رامافوزا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی عازم ژوهانسبورگ شد.

مهم‌ترین شاخصه در این گروه کارکردهای اقتصادی، مالی و پولی و همچنین گستره فرامنطقه‌ای و جهانی بودن اعضا و اثرگذاری آن بوده که به گروه «قدرت‌های اقتصادی نوظهور» معروف است.

پربیننده ترین خبرها