رئیس‌جمهور بلاروس: دو بار به پریگوژین هشدار داده بودم

رئیس‌جمهور بلاروس: دو بار به پریگوژین هشدار داده بودم
شنبه 4 شهريور 1402 - 12:57

الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس، از صحبت‌های خصوصی خود با رئیس پیشین گروه واگنر پرده برداشت.

العالم ـ اروپا

سی‌ان‌ان به نقل از خبرگزاری دولتی بلاروس گزارش داد، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس، گفت دو بار به یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر هشدار داده است که مراقب رفتارش باشد و از اقدامات تحریک‌آمیز بپرهیزد.
لوکاشنکو در اظهاراتی که روز جمعه توسط خبرگزاری دولتی بلاروس منتشر شد، به خبرنگاران افزود: اولین بار زمانی بود که با او تماس گرفتم و مذاکرات (در حال انجام) بود در حالی که آنها به سوی مسکو حرکت می‌کردند.
وی افزود: «به او گفتم، یوگنی، آیا می‌فهمی افرادت را به کشتن خواهی داد و خودت را هلاک خواهی کرد؟ او تازه از خط مقدم برگشته بود. به طور ناگهانی گفت: پس من میمیرم، به درک!»
لوکاشنکو افزود: بار دوم زمانی بود که پریگوژین و دیمیتری اوتکین، ستوان کهنه‌کار پریگوژین، برای دیدن او آمده بودند و او «به آنها هشدار داد مراقب باشند.» لوکاشنکو زمان برگزاری این دیدار را اعلام نکرد.
به نوشته بِلتا، رئیس‌جمهور بلاروس گفت به پریگوژین پیشنهاد داده بود که می‌تواند با پوتین صحبت کند و «امنیت کامل» را در بلاروس تضمین کند.
وی ادامه داد: «من گفتم اگر از چیزی نگرانید، با رئیس‌جمهور (ولادیمیر) پوتین صحبت می‌کنم و شما را به بلاروس می‌بریم. ما امنیت کامل را برای شما در بلاروس تضمین می‌کنیم. البته یوگنی پریگوژین» هرگز از من نخواست به طور جداگانه به مسائل امنیتی توجه کنم.»
کرملین روز جمعه اعلام کرد بررسی‌ها از جمله آزمایش ژنتیک برای تعیین اینکه آیا پریگوژین در سانحه هوایی روز چهارشنبه کشته شده است یا خیر، در جریان است. بر اساس فهرستی از مسافران که توسط آژانس حمل و نقل هوایی فدرال روسیه منتشر شد، گمان می‌رود که اوتکین نیز در آن زمان در هواپیما حضور داشت.
مقامات روسیه هنوز رسما مرگ پریگوژین را تایید نکرده اند اما به شکل علنی سقوط هواپیما را تایید کرده اند.
لوکاشنکو پیشتر گفته بود «نمی‌تواند تصور کند" پوتین مسئول مرگ آشکار پریگوژین باشد.»
وی در این خصوص گفت: «نمی‌توانم بگویم چه کسی این کار را کرده است. من حتی وکیل برادر بزرگترم هم نیستم. اما من پوتین را می‌شناسم – او فردی محتاط و بسیار آرام است حتی زمانی که در مورد سایر مسائلِ کمتر پیچیده تصمیم‌گیری می‌کند. بنابراین، من نمی‌توانم تصور کنم پوتین این کار را کرده باشد و او مقصر باشد.»

به دنبال سقوط هواپیمای حامل پریگوژین، "دیمیتری پسکوف" سخنگوی کاخ کرملین روز جمعه اعلام کرد که ادعاهای غرب مبنی بر اینکه فرمانده گروه واگنر به دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه کشته شده، دروغ محض است. وی در عین حال از تائید قطعی مرگ پریگوژین خودداری کرد و گفت که باید تا زمان اعلام نتایج آزمایشات صبر کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها