تحرکات نظامی آمریکا در سوریه؛ یک تیر و چند نشان

تحرکات نظامی آمریکا در سوریه؛ یک تیر و چند نشان
يکشنبه 5 شهريور 1402 - 16:16

مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات جی ام اس در مسکو گفت: هدف از تحرکات نظامی آمریکا در هر نقطه ای از جهان که روس‌ها و منافع آنان در آن باشد در راستای بی ثبات کردن این منطقه و تحریک روسیه است.

العالم - سوریه

«آصف ملحم» در گفتگو با برنامه مع الحدث در شبکه خبری العالم افزود: تحرکات و رفتارهای تحریک‌آمیز آمریکا در امتداد مرزهای ترکیه موجب شده است که سوریه اقداماتی را انجام دهد.

به گفته وی، مساله مهم تر این است که بر اساس راهبرد ترسیم شده آمریکا، این کشور نمی تواند مادامیکه رژیم اشغالگر صهیونیستی در منطقه هست، منطقه حیاتی جنوب غرب آسیا را به حال خود رها کند.

در این ارتباط،‌ ناجی صفا، نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: تحرکات نظامی آمریکا در سوریه با توجه به تحولاتی که درسطح منطقه و جهان روی می‌دهد، طرحی جدید نیست، بلکه در راستای همان طرح قبلی است که دوباره احیا شده است.

صفا در گفتگو با برنامه «مع الحدث» شبکه خبری العالم گفت: آمریکا برای خارج شدن از عراق یا خروج تدریجی از منطقه غرب آسیا و رفتن به سمت چین برنامه ریزی می کرد،‌ اما تحولات بین‌المللی اعم از تحولاتی که در داخل رژیم اشغالگر روی داد و نیز اختلافات و شکاف در داخل جامعه صهیونیستی، آمریکا را به سمت اجرای طرح‌های خود در منطقه به ویژه در سوریه سوق داد. چرا که سوریه، منطقه ای ضعیف تر از نظر آمریکا محسوب می شد و می توانست با آن چند نشان را با یک تیر هدف بگیرد. اولین آن درگیری با روس ها به دنبال تحولاتی بود که درجنگ اوکراین به نفع روسیه روی داد و این اتفاق بعد از شکست ضد حمله اوکراین با حمایت غرب صورت گرفت که آمریکا در سوریه به آن پاسخ داد.

وی با اشاره به بازگرداندن اردوغان گفت مشخص شد که آمریکا نمی خواهد که از ترکیه دست بردارد و عکس آن هم همین طور است به گونه ای که آمریکا در ترکیه دارای ۱۳ پایگاه است.

وی اظهار داشت: مساله سوم، این است که آمریکا خواهان از بین بردن ابهت دولت سوریه و تجزیه این کشور است و بعد از این که نتوانست آنرا سرنگون کند، امروزه تلاش می کند تا بعد از ازسرگیری رابطه با اردوغان، سوریه را از سمت شمال غرب محاصره کرده و با گروه تروریستی جبهه النصره مذاکره کند و سوریه را از سمت شمال شرق و جنوب محاصره کند.

گفتنی است که طرح آمریکا مبتنی برجداسازی منطقه شرق فرات و تلاش برای ایجاد ارتباط میان التنف و منطقه شرق فرات برای بستن جهت شرقی وجنوب شرقی سوریه و تکمیل این عملیات از سمت التنف به سمت غرب به سمت ریف دمشق و بادیه الشام تا ریف درعا و ریف السویداء است. بدین شیوه آمریکایی ها یک منطقه هلالی راهبردی را می سازند تا رهبران سوری و هم پیمانان آنان را درمنطقه ای محدود منزوی کنند.

ناظران معتقدند که هدف نهائی آمریکا اشغال سوریه و بستن راه دمشق - تهران است.

پربیننده ترین خبرها