زلنسکی: اوکراین به ۱۶۰ جنگنده اف-۱۶ نیاز دارد

زلنسکی: اوکراین به ۱۶۰ جنگنده اف-۱۶ نیاز دارد
جمعه 10 شهريور 1402 - 02:05

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین، گفت: اوکراین برای داشتن یک نیروی هوایی قدرتمند، به حدود ۱۶۰ جنگنده اف-۱۶ نیاز دارد تا بتواند از تسلط روسیه بر آسمان این کشور جلوگیری کند.

العالم-اروپا

زلنسکی اظهار کرد: کی‌یف تا به حال با متحدانش بر سر تامین ۵۰ تا ۶۰ جنگنده اف-۱۶ به توافق رسیده است اما اوکراین برای داشتن یک نیروی هوایی قدرتمند، به حدود ۱۶۰ جنگنده اف-۱۶ نیاز دارد تا بتواند از تسلط روسیه بر آسمان این کشور جلوگیری کند.

وی افزود: جنگنده‌های اف-۱۶ نه فقط برای حمایت هوایی از ضد حمله مداوم اوکراین بلکه برای محافظت از غیرنظامیان و کریدورهای بشردوستانه در دریای سیاه و دریای آزوف مورد نیاز است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما در جنگ علیه روسیه برای دفاع از حریم زمینی، دریایی و هوایی خود به جنگنده‌های اف-۱۶ نیاز داریم.

به نوشته رسانه‌های اوکراینی زلنسکی انتظار دارد که جنگنده‌های اف-۱۶ از ابتدای سال آینده میلادی فعالیت خود را در آسمان اوکراین آغاز کنند، زیرا تحقق این امر فرایند پیچیده‌ای است که علاوه بر آموزش خلبانان اوکراینی، به آموزش نیروهای فنی برای تعمیر و نگهداری این جنگنده‌ها و نیز ساخت و ایجاد زیرساخت‌های سخت‌افزاری مورد نیاز برای استفاده از این جنگنده‌ها نیاز دارد.

به گزارش ایرنا، اوکراین مصرانه به دنبال جت‌های جنگنده اف-۱۶ ساخت ایالات متحده برای مقابله با برتری هوایی روسیه در جنگ با این کشور است.

به گفته یک مقام آمریکایی، واشنگتن به دانمارک و هلند تضمین‌های رسمی داده است که ایالات متحده درخواست‌های ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین را پس از تکمیل آموزش خلبانان این کشور تسریع خواهد کرد.

دانمارک و هلند به تازگی این تضمین‌ها را درخواست کرده بودند زیرا ایالات متحده باید انتقال جت‌های نظامی از سوی متحدان خود به اوکراین را تائید کند.

قرار بود ائتلافی متشکل از ۱۱ کشور این ماه در دانمارک آموزش خلبانان اوکراینی را برای پرواز با جت‌های جنگنده اف-۱۶ آغاز کنند.

در همین رابطه ترولس پولسن سرپرست وزارت دفاع دانمارک پیشتر و در ماه جولای گفته بود که کپنهاگ امیدوار است در اوایل سال ۲۰۲۴ نتایج این آموزش‌ها را ببیند.

دانمارک و هلند دو عضو ناتو هستند که رهبری تلاش‌های بین‌المللی برای آموزش خلبانان و همچنین کارکنان پشتیبانی، نگهداری هواپیماها و در نهایت امکان دستیابی اوکراین به جنگنده‌های اف-۱۶ برای استفاده در جنگ با روسیه را بر عهده داشته‌اند.

پربیننده ترین خبرها