درگیری‌های خشونت‌آمیز بین عشایر عرب و قسد در دیرالزور؛ سرچشمه اختلافات از کجاست؟!

درگیری‌های خشونت‌آمیز بین عشایر عرب و قسد در دیرالزور؛ سرچشمه اختلافات از کجاست؟!
جمعه 10 شهريور 1402 - 16:46

درگیری‌های خشونت‌آمیز بین برخی از عشایر عرب و نیروهای قسد در دیرالزور در شرق سوریه نشان دهنده شدت اختلاف حکومت خودمختار در شرق بوده و این نیروها را در معرض فروپاشی قرار داده است.

العالم - کشکول

کارشناسان معتقدند که درگیری‌های رخ داده در شرق سوریه بین نظامیان کرد (قسد) مورد حمایت آمریکا و عشایر عرب، تأثیری منفی بر سیطره آمریکا بر شرق سوریه دارد.

در سال 2016، نیروهای دمکراتیک سوریه یک شاخه نظامی به نام شورای نظامی دیرالزور به رهبری احمد الخبیل معروف به (ابوخوله) از عشیره "البکیر" وابسته به قبیله عربی "العکیدات" تشکیل دادند که هدف از آن گسترش نفوذشان بر حومه دیرالزور بود.

با این حال، اختلافات، مشکلات و تضاد منافع بین الخبیل و رهبران قسد که او را متهم می کردند قصد دارد رهبری قبایل را علیه قسد در انحصار خود قرار دهد، تمام نشد.

نهایتا الخبیل با انتشار بیانیه‌های صوتی از شورش علیه قسد خبر داد و باعث شد قسد، الخبیل را به ثروت اندوزی از راههای غیرقانونی و قاچاق نفت متهم کند.

سرانجام شامگاه 28 اوت 2023، قسد به نیروهایش در حسکه و دیرالزور آماده باش داد و اخباری غیررسمی از فرار اعضای گروه تروریستی داعش از زندان غویران منتشر شد.

اما دیری نپایید که مشخص شد این اخبار جعلی در واقع سرپوشی بر حرکت نیروهای قسد و دستگیری الخبیل و دو تن از فرماندهان برجسته شورای نظامی هنگام عزیمت به حسکه برای دیدار با فرماندهان قسد بوده است.

همزمان، نیروهای ائتلاف بین المللی سومین رهبر آن شورا را دستگیر کردند.

این مساله باعث شد که اعتراضاتی گسترده ای از سوی نزدیکان الخبیل انجام شود.

این درگیری به سرعت به نبردی برای بیرون راندن کردها از دیرالزور تبدیل شد.

وقوع این حوادث در شرایط فعلی سوریه؛ چرا؟!

صبر عشایر عرب در برابر سلطه کردها تمام شده است؛ اما برخی نیز معتقدند که حاکمیت شورای نظامی تهدیدی برای آنهاست، به ویژه که کردها تحت رهبری قسد به دنبال تحمیل سیطره شان بر این مناطق هستند که باعث شد عشایر علیه آنها قیام کرده و این سیطره را بشکنند.

درگیری‌ بین دو طرف در شهر الشحیل، بلجه ذیبان، روستای ابهریه، شهرک‌های الحصین و العزیه در شمال دیرالزور و روستای الصغیره در غرب دیرالزور حومه غربی روی داد و به گفته همین منابع، یک خودروی قسد هدف واقع شد.

این منابع بیان کردند که نیروهای قسد شهر العزبه را با انواع سلاح سنگین گلوله باران کردند و عشایر نیز نیروهای کمکی به منطقه الحریجیه اعزام کردند که به همین دلیل درگیری ادامه دارد.

در همین رابطه، منابع محلی گفتند مردم در اعتراض به دستگیری رهبران شورای نظامی دیرالزور، جاده الحریجیه و الصبحه را بستند.

کارشناسان معتقدند که در روزها و ساعات آتی عملیات نظامی بیشتری در منطقه روی خواهد داد و ارتش سوریه مناطق خاصی را تحت کنترل خواهد گرفت و ممکن است که فشار نظامی به پایگاه های آمریکایی با هدف وادار کردن این نیروها به عقب نشینی آغاز شود که با افزایش اعتراضات و درگیری احتمالی بین طرف های مختلف همراه خواهد بود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها