شورای نظامی نیجر: اظهارات ماکرون مداخله آشکار در امور کشور ماست

شورای نظامی نیجر: اظهارات ماکرون مداخله آشکار در امور کشور ماست
شنبه 11 شهريور 1402 - 00:36

شورای نظامی نیجر در واکنش به اظهارات اخیر رئیس جمهور فرانسه تاکید کرد که سخنان وی مداخله آشکار در امور داخلی این کشور است.

العالم-آفریقا

شورای نظامی نیجر و دولت این کشور، عصر امروز (جمعه)، در بیانیه‌ای اظهارات «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه را محکوم کردند.

شورای نظامی نیجر اظهارات رئیس جمهور فرانسه را مداخله آشکار در امور این کشور و تلاش برای ایجاد اختلافات نژادی دانست و اشاره کرد که فرانسه، جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکواس) را تحت فشار قرار داده تا پروژه استعماری خود را پیش ببرد.

در این بیانیه آمده است: «هدفِ ماکرون و امثال او با هرج‌و‌مرج افکنی از طریق اشاره به سرایت کودتای نظامی به منطقه، ترساندن رؤسای جمهور کشورهای آفریقایی بدون در نظر گرفتن تفاوت مسائل کشورهاست».

شورای نظامی نیجر تاکید کرد که رئیس جمهور فرانسه بنا دارد کشورهای آفریقایی و بخصوص جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکواس) را بترساند و آن‌ها مجبور کند پروژه استعماری جدیدش را پیش ببرند.

این شورا همچنین تاکید کرد که نزاع دو طرف مربوط به روابط مردم کشور نیجر و فرانسه نیست، بلکه به حضور نظامی فرانسه در نیجر و برقراری روابط مبتنی بر احترام و منافع مشترک مربوط می‌شود.

شورای نظامی نیجر پس از پایان ضر‌ب‌الاجل ۴۸ساعته اخیر خود به سفیر فرانسه برای خروج از این کشور، روز گذشته مصونیت دیپلماتیک وی را لغو کرد و از پلیس خواست که با توسل به زور او را اخراج کند.

به دنبال این اعلام، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد که این کشور شورای نظامی نیجر را به رسمیت نمی‌شناسد و سفیر فرانسه علی‌رغم خواسته نظامیان نیجری در آن کشور خواهد ماند.

اقدامات امنیتی در اطراف سفارت فرانسه در نیامی -پایتخت نیجر- تشدید شده و به کسی اجازه نزدیک شدن به این منطقه داده نمی‌شود.

اوایل مردادماه بود که شماری از نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر با کودتا «محمد بازوم» رئیس جمهور نیجر را از قدرت برکنار کردند. این اقدام با مخالفت شدید فرانسه آمریکا و فرانسه همراه شد.

شورای نظامی نیجر خواستار عدم مداخله پاریس در امور این کشور است و محمد بازوم دست‌نشانده فرانسه در نیجر می‌داند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها