حرکت کاروان بزرگ نظامی آمریکا از شرق سوریه به غرب عراق

حرکت کاروان بزرگ نظامی آمریکا از شرق سوریه به غرب عراق
شنبه 11 شهريور 1402 - 19:16

در ادامه تحرکات مشکوک واشنگتن، یک منبع امنیتی خبر داد که یک کاروان بزرگ حامل تجهیزات و جنگ‌افزارهای نظامی آمریکا از منطقه التنف به سمت گذرگاه القائم در غرب عراق حرکت کرده است.

العالم - سوریه

بنابر این گزارش یک منبع امنیتی روز شنبه خبر داد که یک کاروان متعلق به نظامیان آمریکا با همراهی مزدوران این کشور، از منطقه التنف به سمت گذرگاه مرزی القائم واقع در مرزهای سوریه و عراق حرکت کرده است.

این منبع به پایگاه خبری المعلومه گفت که این کاروان، حامل تجهیزات و جنگ‌افزارهای نظامی بوده و نیروهای موسوم به «شورای عشایر سوریه» که وابسته به آمریکا هستند، وظیفه حمایت از این کاروان را بر عهده داشته است.

به گفته این منبع، بالگردها و پهپادهای آمریکا هم این کاروان نظامی را همراهی کردند و ظاهرا «این اقدامات برای بستن نوار مرزی سوریه به صورت کامل است که پس از پایان مراسم اربعین صورت خواهد گرفت».

تحرکات مشکوک آمریکا در سوریه این روزها تبدیل به یکی از سوژه‌های اصلی خبری در رسانه‌های منطقه شده؛ از افزایش چشمگیر غارت نفت سوریه توسط اشغالگران آمریکایی تا پروژه تازه واشنگتن برای سیطره بر منطقه مرزی عراق و سوریه با سازماندهی گروه‌های تروریستی جدید و نهایتا خیز برای بازگرداندن هیولای «داعش».

«مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اخیرا در اظهاراتی مدعی شد داعشی‌ها همچنان در قالب گروه‌های کوچک در سراسر سوریه و عراق حضور دارند و یک تهدید دائمی در این کشورها هستند. بنابراین اگر نیروهای آمریکایی تصمیم به عقب‌نشینی ناگهانی از این دو کشور بگیرند، این گروه‌های کوچک ممکن است توانایی سازماندهی مجدد خود را داشته باشند. ایالات متحده نمی‌خواهد که عناصر داعش مجددا در عراق و سوریه مستقر شوند.

به گزارش فارس، مبارزه با داعش بهانه‌ای بود که آمریکا از سال ۲۰۱۴ اشغالگری گسترده خود را از خلال آن در سوریه آغاز کرد. آمریکا ۲۸ پایگاه در داخل خاک سوریه دارد که شامل ۲۴ پایگاه نظامی و ۴ پایگاه لجستیکی می‌شود. شمار نظامیان آمریکاییِ حاضر در خاگ سوریه نیز ۲۰۰۰ نفر تخمین زده می‌شود. اظهارات اخیر مارک میلی نشان می‌دهد که واشنگتن همچنان قصد دارد ادامه حضور خود را در سوریه با ادعای مبارزه با داعش توجیه کند.

به گفته کارشناسان، تحرکات نظامی مشکوک نیروهای آمریکایی در مناطق مرزی نشان می‌دهد که هدف آنها تقویت بقایای داعش و دیگر گروه‌های تروریستی است؛ زیرا این منطقه اخیرا تقریبا خالی از سکنه شده و به اشغال نیروهای آمریکایی درآمده است. آمریکا برای تسلط بر نوار مرزی عراق و سوریه به ساماندهی گروه‌های تروریستی همانند تحریرالشام، ارتش آزاد سوریه، الصنادید و داعش روی آورده است.

پربیننده ترین خبرها