طرح استراتژیک راه آهن شلمچه - بصره، نماد وحدت ملت های ایران و عراق

طرح استراتژیک راه آهن شلمچه - بصره، نماد وحدت ملت های ایران و عراق
شنبه 11 شهريور 1402 - 20:42

با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران و محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق، عملیات اجرایی طرح راه آهن شلمچه - بصره روز شنبه آغاز شد، این طرح مقدمه ای بر اجرای طرح های حمل و نقل استراتژیک است که ایران و عراق را به سایر کشورهای همسایه پیوند می دهد.

العالم - کشکول

طرح راه آهن شلمچه - بصره بین ایران و عراق باعث کاهش استفاده از 200 هزار اتوبوس مسافربری و همچنین تسهیل در جابجایی حدود 15 میلیون مسافر (رفت و برگشت) و 20 میلیون تن کالا در سال می شود که به رشد تجارت و روابط اجتماعی ـ اقتصادی بین مردم دو کشور برادر و همسایه کمک می کند.

تکمیل این طرح زمینه اتصال عتبات عالیات در ایران و عراق را فراهم می کند و همچنین به افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور به 30 میلیارد یورو کمک می کند.

اهمیت استراتژیک این طرح را نمی توان تنها به ارتباط ریلی ایران و عراق محدود کرد، بلکه اهمیت آن در تبدیل ایران و عراق به پلی است که کشورهای شرق مدیترانه را به اروپا و کشورهای آسیایی و آفریقایی متصل می کند.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران، در آیین آغاز عملیات اجرایی راه آهن شلمچه - بصره با یادآوری نقش محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در رفع موانعی که مانع اجرای این طرح شده بود، گفت: مشکلات و موانع اجرای این طرح با تصمیم دولت های جمهوری اسلامی ایران و عراق به ویژه با تلاش نخست وزیر عراق حل شد.

در همین زمینه، احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران پیشتر در دیدار با حازم مجید ناجی الخالدی مشاور نخست وزیر عراق، از تلاش‌های عبداللطیف رشید رئیس‌جمهور عراق و محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر این کشور برای تقویت روابط ایران و عراق قدردانی کرده بود.

طرح راه آهن شلمچه ـ بصره نمادی از وحدت مردم ایران و عراق خواهد بود چرا که برای اجرای این طرح شاهد تلاش‌های دو کشور برای حذف مین‌های کارگذاشته شده توسط رژیم دیکاتوری صدام در دو سوی مرز در جریان جنگ تحمیلی، بودیم. وجود این مین ها تاکنون مانع از پیشرفت کار در اجرای این طرح شده بود.

گفتنی است ایران مسئولیت پاکسازی مین ها در طول 16 کیلومتر را طبق برنامه بر عهده گرفت و این وظیفه را به انجام رساند. پاکسازی مین ها از کیلومتر 16 تا 18 نیز بر عهده عراق بوده است.

اجرای این طرح نشان می دهد که اراده خیر در نهایت پیروز می شود و اراده شیطانی شکست می خورد. جنگ، نفرت پراکنی، مین گذاری و سیم خاردار کشیدن بین دو کشور، مانع از ارتباط دو ملت با یکدیگر نمی شود؛ به خصوص این که بین مردم ایران و عراق پیوندهای پیچیده و متعددی در زمینه های تاریخی، مذهبی، قومی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی وجود دارد که رژیم دیکتاتوری و ظالم صدام و اربابانش سعی داشتند با ریختن خون پاک ملت های دوست و برادر دو کشور در مدت هشت سال جنگ تحمیلی، آن را تضعیف کنند.

نکته اینجاست که حکومت ظالم و دیکتاتوری صدام حسین از هم پاشید و محو شد، همانطور که آمریکایی ها پس از لشکر کشی و اشغال عراق اکنون جایگاه شان در این کشور رو به زوال است. اما پیوندهای عمیق دو ملت ایران و عراق، مردم این دو کشور را گرد هم آورده و ارتباطات آنها را گسترده تر کرده است که طرح راه آهن شلمچه - بصره یکی از مصادیق آن است.

طرح راه آهن شلمچه - بصره یک «آری» بزرگ به زندگی، صلح، هماهنگی، بردباری و ارتباط و یک «نه» بزرگ به مرگ، جنگ، کینه، مین و اختلاف است.

پربیننده ترین خبرها