فیصل المقداد: اشغالگری ترکیه و آمریکا در سوریه پایان می‌یابد

فیصل المقداد: اشغالگری ترکیه و آمریکا در سوریه پایان می‌یابد
دوشنبه 13 شهريور 1402 - 14:25

وزیر خارجه سوریه با اشاره به این‌که، تنها راه بازگشت روابط میان آنکارا و دمشق، عقب‌نشینی ترکیه از شمال سوریه است، گفت که اشغالگری ترکیه در شمال و اشغالگری آمریکا در شمال شرق سوریه پایان می‌یابد.

العالم - سوریه

«فیصل المقداد» وزیر امور خارجه سوریه، امروز (دوشنبه، 4 سپتامبر) طی کنفرانس Via Arab، تصریح کرد:«این کنفرانس یک اهرم اساسی برای تلاش‌های ملی با کشورهای خارجی و پلی برای تقویت ارتباطات با هدف تبیین واقعیت تحولات در سوریه است که برخلاف آن‌ چیزی است که رسانه‌های غربی منعکس می‌کنند».

وی در جمع شرکت‌کنندگان در این کنفرانس افزود: «سوریه در کنار قدرت‌های خیر در جهان، از جمله کشورهایی که شما از آن‌جا آمده‌اید، می‌ایستد تا جهانی جدید که در آن استعمار، نیروهای هژمونیک و تحت کنترل داشتن توانمندی‌های ملت‌ها پایان یابد. این امر از طریق جهانی مبتنی بر چندقطبی، عدالت، منشور ملل متحد، و قوانین بین المللی میسر می‌شود».

المقداد ابراز امیدواری کرد که شرکت‌کنندگان در این کنفرانس بر آینده این اتحاد و توسعه سازوکارهای جدید برای توسعه کار و عملکرد در راستای یک چشم‌انداز جامع و فوق العاده و هماهنگ با واقعیت پیچیده ژئوپلیتیک و خطرات و چالش‌های بزرگ فرارو متمرکز شوند.

رئیس دستگاه دیپلماسی سوریه در بخش دیگری از سخنرانی امروز خود، تاکید کرد: «اشغالگری ترکیه در شمال سوریه پایان خواهد یافت. ترکیه می‌داند که عقب‌نشینی آن، تنها راه برای بازگرداندن روابط بین دو کشور به حالت قبل است. همچنین اشغالگری آمریکا در شمال شرق سوریه، غارت ثروت‌های آن و حمایت از گروه‌های تروریستی تجزیه‌طلب به برکت مبارزه مردم قهرمان ما در دیرالزور و الحسکه در کنار ارتش عربی سوریه پایان خواهد یافت».

این در حالی است که دمشق تاکنون، بارها اعلام کرده که خروج نظامیان ترکیه، شرط اجتناب‌ناپذیر برای بازگشت روابط با آنکارا به حالت عادی است.

به گزارش فارس، وی در پاسخ به سوالی در خصوص آینده سوریه پس از بازگشت به اتحادیه عرب، افزود: «ما هرگز از چارچوب اقدامات مشترک کشورهای عربی خارج نبوده‌ایم و اگر آمریکا و رژیم اشغالگر اسرائیل و ایادی آن‌ها معتقدند که می‌توانند سوریه را از ملتش جدا کنند، در اشتباهند».

وزیر خارجه سوریه در بخش دیگری از سخنانش گفت: «ما بر تلاش خود برای ایجاد بهترین روابط با کشورهای آمریکای لاتین تاکید داریم، اما تحریم‌های اقتصادی علیه ما و برخی از این کشورها مانع این امر می‌شود».

پربیننده ترین خبرها