سفر 2 مقام آمریکایی به شرق سوریه برای مهار شکست متحدان کُرد

سفر 2 مقام آمریکایی به شرق سوریه برای مهار شکست متحدان کُرد
دوشنبه 13 شهريور 1402 - 19:25

آمریکا که به شدت از درگیری‌های عشایر عرب با مزدوران کُرد نگران است و می‌ترسد این مسأله بر غارت نفت سوریه توسط واشنگتن تأثیر بگذارد، دو نفر از مسؤولان ارشد خود را به شرق سوریه فرستادi تا بتواند مانع شکست متحدان خود شود.

العالم - آمریکا

منابع امنیتی و محلی در شمال شرق سوریه خبر دادند که دو نفر از مسئولان ارشد آمریکایی روز گذشته به استان نفت‌خیز دیرالزور سفر کردند تا بتوانند به درگیری عشایر عرب با مزدوران کُرد خود پایان دهند.

به تازگی شبه‌نظامیان کُرد موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه که وابسته به آمریکا هستند، با عشایر عرب درگیر شده اند. در جریان این درگیری ها تا کنون بیش از ۱۵۰ نفر کشته و زخمی شده است؛ درگیری‌هایی که از یکشنبه هفته گذشته به شکل جسته و گریخته آغاز و از روز پنج‌شنبه (نهم شهریور) شعله‌ور شده است.

خبرگزاری رویترز از درگیری عشایر عرب با مزدوران آمریکا تحت عنوان «انتفاضه» یاد کرد و گزارش داد، این خیزش، بزرگترین تهدید برای عناصر کُرد به شمار می‌رود؛ عناصری که با همکاری آمریکا، بخش اعظم استانهای نفت‌خیز سوریه یعنی دیرالزور و الحسکه را در اشغال خود دارند و نفت و منابع آن را غارت می‌کنند.

وزارت خارجه آمریکا خبر داد که «ایتان داس گولدریچ» معاون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور سوریه در دفتر امور خاور نزدیک و «جوئل جی. بی وول» فرمانده ائتلاف موسوم به ضد داعش با شیوخ عرب و سرکرده‌های نیروهای دموکراتیک دیدار کرده و بر سر «توقف خشونت در سریعترین زمان ممکن» به توافق رسیده‌اند.

آمریکا به همراه نیروهای کُرد به صورت روزانه در حال غارت نفت سوریه هستند. وزارت نفت سوریه هم رسما اعلام کرد که آمریکاییها روزانه بیش از ۷۰ هزار بشکه نفت این کشور را غارت کرده و در بازارهای سیاه به فروش می‌رسانند.

رویترز به نقل از شیوخ عشایر سوریه خبر داد که با دست گذاشتن نیروهای دموکراتیک سوریه بر روی بزرگترین چاههای نفتی این کشور، آنان هم از منابع نفتی محروم شدند. کما اینکه عناصر کُرد هیچ رسیدگی به مناطق عرب‌نشین نمی‌کنند. محمود الجار الله که یکی از شیوخ این قبایل است، تأکید کرد که نیروهای کُرد را از سراسر دیرالزور بیرون خواهند راند.

عناصر کُرد روز گذشته تجهیزات و ادوات نظامی گسترده‌ای برای بازپس‌گیری مناطق از دست داده، وارد منطقه درگیری در دیرالزور کردند. طی سه روز گذشته نیروهای عشایر عرب توانسته‌اند چندین روستا در شرق دیرالزور را به کنترل خود در آورند؛ از جمله روستاهای الباغوز، السوسة، الشعفة، الکشمة، هجین، البحرة، غرانیج، الکشکیة، أبو حمام، أبو حردون، الحرذی، سویدان، درنج، الطیانة، ذیبان، الصبحة و الشحیل و همچنین بخش‌هایی از شهر الصبیحه نیز عملا تحت کنترل نیروهای عشایر است.

این درگیری‌ها پس از آن برای بار دیگر شعله‌ور شد که شبه‌نظامیان کُرد، «احمد الخبیل» معروف به «ابی خوله» از فرماندهان عربی شورای نظامی دیرالزور و دو تن از فرماندهان عشایر عرب را دستگیر کردند.با وجود اینکه ائتلاف آمریکا تلاش دارد مانع گسترش درگیری شده و جلوی تنش بیشتر را بگیرد، اما عشایر عرب اعلام کرده‌اند که دست از سلاح بر نخواهند داشت.

سفارت غیر مقیم آمریکا در سوریه نیز هفته جاری در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) در خصوص این درگیری‌های به شدت ابراز نگرانی کرد و از همه طرف‌ها خواست تا دست از درگیری بکشند. فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) نیز روز پنج شنبه گفته بود که از نزدیک حوادث جاری را زیر نظر دارد. سنتکام تأکید کرد که به همکاری با شبه‌نظامیان کُرد ادامه می‌دهد.

به گزارش فارس، ائتلاف آمریکا بیم آن دارد که این درگیری‌ها صحنه میدانی در استان دیرالزور را تغییر دهد؛ استانی که در آن رود فرات به عنوان مرز میان شبه‌نظامیان کُرد و ائتلاف آمریکایی و دولت سوریه و متحدان دمشق وجود دارد.

علاوه بر این حساسیت آمریکا از آن‌جایی نشأت می‌گیرد که این درگیری‌ها در اطراف میدان نفتی و گازی «کونیکو» در جریان است، نفتی که یکی از اصلی‌ترین دلایل اشغالگری آمریکا در سوریه است. یکی از پایگاههای نظامی آمریکا نیز در مجاورت این میدان گازی قرار دارد.

پربیننده ترین خبرها