تداوم درگیری عشایر عرب و قسد؛ اشتباه راهبردی آمریکا یا تلاش عشایر برای اخراج اشغالگران؟!

تداوم درگیری عشایر عرب و قسد؛ اشتباه راهبردی آمریکا یا تلاش عشایر برای اخراج اشغالگران؟!
سه شنبه 14 شهريور 1402 - 18:54

درگیری میان عشایر عرب و نیروهای سوریه دموکراتیک(قسد) همچنان ادامه دارد، این درحالی است که برخی خبرها حاکی از آن است که آمریکا مهلتی برای قسد تعیین کرده است تا این معضل در مدت زمانی کوتاهی به پایان برسد و از گسترش تقابل جلوگیری شود.

العالم ـ نظرکده

قسد می کوشد تا با استفاده از تمام سلاح های موجود در سریعترین زمان ممکن به انتفاضه عشایر عرب پایان دهد؛ زیرا گمان میکند که هرگونه تاخیر در پایان دادن به این درگیریها، سبب خواهد شد تا نیروهای عشایر عرب کمکهای بیشتری دریافت کنند و جبهه های دیگری در مناطق عرب نشین علیه قسد گشوده شود.

حسن حردان نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با شبکه خبری العالم گفت: از زمانی که قسد با حمایت نیروهای اشغالگر آمریکایی کنترل این مناطق را به عهده گرفت، این مناطق همواره شاهد خیزش شهروندان علیه نیروهای کرد برای پایان دادن به اقدامات ظالمانه آنها بوده است.

حردان افزود: نیروهای اشغالگر آمریکایی اما تلاش کردند تا خود را به عنوان حمایتگر قسد نشان ندهند از این رو شورای نظامی دیرالزور را تاسیس و مسلح کردند تا اندکی از نارضایتی‌ها بکاهند. اما این امر به وخیمتر شدن اوضاع منجر شد زیرا قسد احساس کرد که این شورای نظامی نفوذ و قدرت قسد را هدف گرفته است.

از سوی دیگر، ابو صقر الفایز سخنگوی عشیره العقیدات نیز به شبکه العالم گفت: عربها در این منطقه صاحبان اصلی زمین هستند و حق مقاومت دارند و ما نمی پذیریم که تحت قیمومت قسد یا آمریکا باشیم.

وی افزود: آمریکایی‌ها می‌خواهند حضور عربها در این مناطق را تضعیف کنند؛ عشیره عقیدات به رهبری شیخ ابراهیم الهفل این مساله را نمی پذیرند بلکه منطقه الجزیره را به طور کامل آزاد خواهند کرد و نه فقط دیرالزور، بلکه حسکه و رقه را نیز آزاد خواهند کرد.

سخنگوی عشیره العقیدات ادامه داد: ما باید به مقابله با اشغالگران بپردازیم؛ ما پیش از این در مقابل اشغالگر فرانسوی و عثمانی نیز ایستادیم و ما اینک برای مقابله و مقاومت آمادگی کامل داریم؛ افراد قبیله العقیدات هیچگاه متحد امریکا یا قسد نخواهند بود بلکه این زمین را آزاد خواهیم کرد.

وی گفت: درگیری ها ادامه دارد و این درگیریها بسیار گسترده تر از آن چیزی که قسد اعلام میکند و به رغم هشدارهای مکرر قسد، اما مقاومت و جوانان مقاومت برای مقابله آماده هستند و هیچ گاه مذاکره و شرطهای قسد را نخواهیم پذیرفت.

پربیننده ترین خبرها