رایزنی وزیر خارجه ترکیه و دبیرکل ناتو درباره توافق غلات

رایزنی وزیر خارجه ترکیه و دبیرکل ناتو درباره توافق غلات
چهارشنبه 15 شهريور 1402 - 01:26

وزیر خارجه ترکیه و دبیرکل ناتو درباره آخرین تحولات در اوکراین، گام‌ها برای احیای توافق غلات و همچنین عضویت سوئد در ناتو گفتگو کردند.

العالم - ترکیه

«هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه شامگاه سه‌شنبه به‌صورت تلفنی با «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفتگو کرد.

وزارت خارجه ترکیه با اعلام خبر این تماس تلفنی، گفت که فیدان و استولتنبرگ درباره چشم‌انداز احیای توافق صادرات غلات اوکراینی از بنادر دریای سیاه و بازگشت روسیه به این توافق صحبت کردند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، در این بیانیه آمده است: «امروز وزیر خارجه فیدان با دبیرکل استولتنبرگ به‌صورت تلفنی رایزنی کرد. در این مکالمه، دو طرف درباره آخرین تحولات در اوکراین، گام‌ها برای احیای توافق غلات و همچنین عضویت سوئد در ناتو گفتگو شد».

روز دوشنبه بود که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در جریان سفر به سوچی، با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه دیدار و درباره چشم‌انداز بازگشت مسکو به این توافق گفتگو کرد.

اردوغان درباره دیدار و گفتگوهایش با پوتین در سوچی، گفت که احیای توافق صادرات غلات اوکراینی از بنادر دریای سیاه به زودی امکان‌پذیر خواهد بود.

با این حال رئیس جمهور روسیه گفت که مسکو می‌تواند به توافق غلات بازگردد، اما تنها در صورتی که غرب محدود کردن صادرات محصولات کشاورزی روسیه به بازارهای جهانی را متوقف کند.

از سوی دیگر، «توبیاس بیلستروم» وزیر خارجه سوئد نیز ابراز خوشبینی کرد که پارلمان ترکیه درخواست عضویت این کشور در ناتو را در زمان تشکیل جلسه مجدد خود در ماه اکتبر، تصویب کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها