توافق اولیه بین روسیه و ترکیه برای تامین یک میلیون تن غلات

پنج‌شنبه 16 شهريور 1402 - 22:55

معاون وزیر خارجه روسیه چهارشنبه شب از توافق اولیه بین این کشور و ترکیه برای تامین یک میلیون تن غلات خبر داد.

العالم - ترکیه

به گزارش نضال البرعی خبرنگار العالم در استانبول، مسکو و آنکارا در مورد تامین یک میلیون تن غلات به توافق اولیه دست یافته‌اند و به زودی بررسی جزئیات فنی را آغاز خواهند کرد.

بنا به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، الکساندر گروشکو گفت: توافقات اولیه حاصل شده است و ما انتظار داریم در آینده نزدیک با همه طرف‌ها تماس‌هایی برای توسعه همه جنبه‌های فنی تامین غلات داشته باشیم.

پیش تر دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین گفته بود توافق غلات فرایندی چندجانبه است که در حال حاضر به دلیل خودداری کشورهای غربی از اجرای شرایط طرح غلات دریای سیاه، غیرممکن است.

روسیه ۱۷ جولای (۲۶ تیرماه) تمدید توافق صادرات غلات اوکراین را رد کرد و گفت که «در صورت اجرای بخش روسی این توافق، آن را تمدید خواهد کرد. »

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه کشورهای غربی را متهم کرده بود که با وجود تلاش‌های سازمان ملل متحد، به مفاد این توافق عمل نکردند.

قرارداد کریدور غلات به منظور کاهش تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت جهانی مواد غذایی و به خصوص تامین غلات مورد نیاز تعدادی از کشورهای وارد کننده با پیشنهاد ترکیه و با همکاری سازمان ملل متحد، روسیه و اوکراین یک سال پیش در استانبول (۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲ ـ ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱) امضا شد.

پیشتر با وجود تلاش دولت ترکیه و دبیرکل سازمان ملل، دولت روسیه به علت کوتاهی و کارشکنی غرب در عمل به تعهدات خود در قبال تعدادی از مفاد مورد نظر روسیه در این قرارداد، با تمدید آن موافقت نکرد.

در طول حدود یکسال اجرای توافق غلات، ۳۲.۸ میلیون تن محموله از اوکراین صادر شد که بیش از ۷۰ درصد آن به کشورهای ثروتمند رفت و تنها کمتر از یک میلیون تن محموله به فقیرترین کشورهای آفریقا رسید.

پربیننده ترین خبرها