کرملین: روسیه تمام تلاش خود را برای جلوگیری از وقوع جنگ انجام داد

کرملین: روسیه تمام تلاش خود را برای جلوگیری از وقوع جنگ انجام داد
جمعه 13 مرداد 1402 - 02:37

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفت: زمانی که در اوکراین کودتا رخ داد و ناسیونالیست‌ها به قدرت رسیدند، روسیه هر کاری که ممکن بود را برای جلوگیری از وقوع جنگ و حفظ حقوق مردم دونباس انجام داد.

العالم-اروپا

پسکوف اظهار کرد: اتفاقاتی که سال ۲۰۱۴ در اوکراین رخ داد دقیقاً یک کودتا بود، کودتایی که به واسطه آن ناسیونالیست‌ها در کی‌یف به قدرت رسیدند و دونباس وقتی متوجه شد که قدرت ملی‌گراها در این کشور رو به افزایش است از همزیستی با آنها خودداری کرد.

سخنگوی کرملین با تاکید بر اینکه روسیه در آن زمان هر کاری که ممکن بود را برای جلوگیری از وقوع جنگ انجام داد، افزود: مسکو تمام تلاش خود را برای دستیابی به راه حل مسالمت‌آمیز این مشکل و حفاظت از حقوق دونباس و ساکنان آن با استفاده از روش‌های سیاسی و دیپلماتیک انجام داد.

پسکوف با یادآوری اینکه در نتیجه مذاکرات بسیار پیچیده و با اهمیت، توافقات مینسک امضا شد، تاکید کرد: اجرای مرحله‌ای توافقات حاصله در آن زمان از وقوع جنگ جلوگیری می‌کرد و به ساکنان دونباس اجازه می‌داد تا در شرایط خاص و با حقوق ویژه زندگی کرده و آینده خود را از طریق انتخابات و همه‌پرسی تعیین کنند.

وی همچنین با اشاره به اینکه آنگلا مرکل صدراعظم سابق آلمان و فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور سابق فرانسه در پایان سال گذشته (میلادی) اعتراف کردند که از ابتدا قصد نداشتند به هیچ یک از مفاد توافقات مینسک عمل کنند، افزود: اما ما این را نمی‌دانستیم، در مسیر اجرای این توافقات بودیم و سعی کردیم کی‌یف را مجبور کنیم مسیر توافقات را دنبال کند تا از جنگ جلوگیری شود.

پسکوف یادآور شد: روسیه تا سال ۲۰۱۹ به توافقات مینسک پایبند بود اما پس از آن، وقتی مشخص شد که هیچ‌کس قرار نیست به این توافقات پایبند باشد، وقتی مشخص شد که اوکراین در حال آماده شدن برای جنگ است، وقتی مشخص شد که مستشاران نظامی ناتو از قبل در آنجا حضور دارند، وقتی مشخص شد که کی‌یف در واقع یک عروسک خیمه شب بازی است که اختیارش در دست غرب به سرکردگی آمریکا است و وقتی مشخص شد که نمی‌توان از وقوع این جنگ اجتناب کرد، سپس وقایع مسیر فعلی خود را در پیش گرفتند.

به نوشته خبرگزاری تاس، قرار بود توافقات مینسک مبنای حل و فصل مشکل دونباس شود. این توافقات در ۱۲ فوریه (۲۳ بهمن) ۲۰۱۵ امضا شدند. با این حال، کی‌یف روند صلح را سال‌ها به تعویق انداخت و از اجرای آنها خودداری کرد. اوکراین بعداً غیرقابل قبول بودن بخش سیاسی این توافقات را اعلام و همچنین قاطعانه از گفت‌ وگوی مستقیم با جمهوری‌های دونباس خودداری کرد، در حالی که این قراردادها با میانجیگری سازمان امنیت و همکاری اروپا، روسیه، آلمان و فرانسه منعقد شد.

در دسامبر ۲۰۲۲، مرکل در مصاحبه‌ای انعقاد توافقات مینسک را تلاشی برای خریدن زمان برای اوکراین به منظور قوی‌تر شدن خواند.

به گفته وی، برای همه روشن بود که اگرچه درگیری به‌طور موقت متوقف شده اما مشکل حل نشده است.

سخنان مرکل مدتی بعد توسط اولاند که او نیز در مذاکرات توافقات مینسک شرکت داشت، تائید شد.

انعقاد توافقات مینسک به سادگی به اوکراین اجازه داد تا زمان مورد نیاز برای تقویت بنیه نظامی خود را به دست آورد.

پربیننده ترین خبرها