انتقاد ریابکوف از کارزار هماهنگ غرب علیه ایران در جلسات آژانس اتمی

انتقاد ریابکوف از کارزار هماهنگ غرب علیه ایران در جلسات آژانس اتمی
جمعه 17 شهريور 1402 - 10:03

یک مقام ارشد وزارت خارجه روسیه گفت کشورهای غربی مفاد معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را بهانه‌ای برای محدود کردن دسترسی سایر کشورها به فناوری‌های هسته‌ای قرار می‌دهند.

العالم _ ایران

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه از سوءاستفاده کشورهای غربی از مفاد معاهده موسوم به «پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» (NPT) علیه برخی کشورهای دیگر انتقاد کرد.

ریابکوف که در همایشی در بیشکک، پایتخت قرقیزستان با موضوع «تقویت نظام منع اشاعه هسته‌ای» صحبت می‌کرد تصریح کرد کشورهای غربی مفاد NPT را بهانه‌ای برای محدود کردن دسترسی برخی کشورها به فناوری هسته‌ای قرار می‌دهند.

این دیپلمات روسیه گفت: «در دهه‌های گذشته گروه معینی از کشورها یا اگر بخواهیم دقیق بگوییم کشورهایی که عضو ناتو و شرکای آن هستند در تلاش بوده‌اند از حق خودشان برای تفسیر پایبندی سایر کشورها به تعهداتشان ذیل NPT سوءاستفاده کنند.»

وی اضافه کرد: «آنها در تلاش بوده‌اند از مفاد این معاهده برای تحت فشار گذاشتن برخی کشورهای معین و توجیه دخالت در مسائل داخلی آنها استفاده کنند.»

معاون وزیر خارجه روسیه اضافه کرد: «به قیاس مشابه، NPT به عنوان بهانه‌ای برای محدود کردن دسترسی کشورها به فناوری هسته‌ای نگریسته می‌شود. کسانی که این کار را انجام می‌دهند بند IV این معاهده را فراموش کرده‌اند که حق مصارف صلح‌آمیز هسته‌ای را تضمین‌شده می‌داند.»

آقای ریابکوف در بخش دیگری از اظهاراتش مکانیسم‌های راستی‌آزمایی معاهده NPT یا نظام پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «یکی دیگر از مولفه‌های محوری» این معاهده و از عوامل مهم در ثبات و دوام NPT عنوان و در ادامه از «استفاده نامناسب» از این ساز و کارها برای تبعیض علیه برخی کشورها از جمله ایران انتقاد کرد.

معاون وزیرخارجه روسیه گفت: «روسیه همواره از [نظام پادمانی آژانس] حمایت کرده است. ما معتقدیم که اثربخشی آن مبنی بر اعمال غیرسیاسی و فنی چنین ساز و کاری برمبنای توافقات پادمانی و پروتکل‌های حاصل‌شده میان کشورهای عضو و آژانس است.»

وی همچنین تأکید کرد: «استفاده نامناسب از پرونده‌های پادمانی به عنوان بهانه‌ای برای تبعیض میان برخی کشورهادر زمینه استفاده از فناوری‌های هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز غیرقابل قبول است.»

این مقام روسیه‌ای در ادامه گفت: «با وجود این اغلب شاهدیم اتهامات سوگیرانه علیه کشورهای عضو NPT چگونه مطرح و "پرونده‌های ساختگی" برای برخی کشورها چگونه سرهم‌بندی می‌شوند.»

به گفته ریابکوف، گفت‌وگو درباره این پرونده‌ها بخش زیادی از مباحثات در جلسات NPT و آژانس اتمی را تشکیل می‌دهند. وی سپس از کشور ایران به عنوان یکی از نمونه‌های این کشورها یاد کرد.

ریابکوف گفت: «اینها بخش زیادی از رایزنی‌ها در جلسات NPT و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تشکیل می‌دهند. یک نمونه آن کارزار هماهنگ کشورهای غربی علیه سوریه و ایران است.»

معاون وزیر خارجه روسیه در ادامه خاطرنشان کرد: «در خصوص ایران و سرنوشت برنامه جامع اقدام مشترک ما همیشه حامی حفظ این ساز و کار بوده‌ایم و هیچ جایگزین منطقی برای آن نمی‌بینیم. این توافق‌های اساسی راهکاری موثر برای یک مشکل درازمدت از آب درآمدند و سطوح لازم شفافیت در خصوص برنامه هسته‌ای ایران را تضمین کردند.»

ریابکوف سپس به خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران در سال ۲۰۱۸ اشاره کرد و گفت: «متاسفانه، خروج آمریکا از این توافق هسته‌ای و اقدامات غیرقانونی آمریکا برای تضعیف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل مخاطرات اشاعه‌ای را بیشتر کرد. انتقادهای گسترده از اقدمات تهران تنها به تشدید تقابل‌جویی‌ها منجر شده و فضای اعتماد را که وجود آن برای اجرای مناسب تعهدات توسط همه طرف‌ها بسیار مهم است خدشه‌دار می‌کند.»

ریابکوف در بخش دیگری از سخنانش از معلق شدن پیمان هسته‌ای میان آمریکا و روسیه موسوم به START نیز انتقاد کرد و آن را نتیجه سیاست‌های مخرب ایالات متحده و نقض این توافق توسط واشنگتن دانست.

فارس

پربیننده ترین خبرها