سی‌وششمین هفته اعتراضات علیه کابینه نتانیاهو

سی‌وششمین هفته اعتراضات علیه کابینه نتانیاهو
شنبه 18 شهريور 1402 - 21:20

هزاران صهیونیست در آستانه تصمیم دیوان عالی رژیم صهیونیستی درباره لایحه تغییرات قضائی، برای حضور در تظاهرات عصر امروز (شنبه) علیه کابینه حاکم اعلام آمادگی کردند.

العالم - فلسطین اشغالی

به نوشته روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل»، در آستانه تصمیم گیری روز سه شنبه دیوان عالی رژیم صهیونیستی درباره قانون «لغو برهان معقولیت»، ده ها هزار «اسرائیلی» برای حضور در سی‌وششمین هفته تظاهرات علیه کابینه «بنیامین نتانیاهو» آماده شدند.

برگزارکنندگان تظاهرات امروز، این تظاهرات را پاسخی به «عمیر اوهانا» رئیس کنست(پارلمان) رژیم صهیونیستی دانستند که گفته بود کنست زیر بار حکم دیوان عالی برای رد «قانون لغو برهان معقولیت» نخواهد رفت.

قرار است تظاهرات امروز تل آویو در ساعت ۲۰ به وقت محلی از خیابان «هابیما» شروع شده و در خیابان «کاپلان» تمام شود.

علاوه بر این، هزاران اسرائیلی که در پیاده روی «اعتراض»، سفری سه روزه را از شهر «صفد» در شمال سرزمین های اشغالی آغاز کرده بودند به شهر «تل‌های» نزدیک مرز لبنان رسیدند.

روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» درباره وضعیت این روزهای رژیم صهیونیستی نوشت: بسیاری از وزیران کابینه و شخصیت های متنفذ هشدار داده اند که حکم دیوان عالی می تواند منجر به هرج و مرج گسترده در سرزمین های اشغالی شود.

کابینه رژیم صهیونیستی امروز در قالب پاسخ به دادخواست های اعتراضی علیه لایحه تغییرات قضایی کابینه رژیم صهیونیستی که به دیوان عالی این رژیم ارجاع شده است، هشدار داد که این دیوان نمی‌تواند برخلاف قانون پایه اسراییل عمل کند و اصرارش بر جلوگیری از تصویب و اجرای این لایحه، ممکن است اوضاع را به سمت هرج و مرج ببرد.

نشست دیوان عالی رژیم صهیونیستی برای بررسی دادخواست ها علیه لایحه پیشنهادی تغییرات قضایی کابینه نتانیاهو که مخالفان آن را با هدف تضعیف دستگاه قضایی اسراییل و حذف قوانین نظارتی این رژیم و همچنین فرار نتانیاهو از محاکمه به اتهامات مرتبط با فساد اقتصادی می دانند، قرار است سه شنبه هفته جاری برگزار شود.

درگیری ها و اختلافات داخلی میان صهیونیست ها بر سر لایحه تغییرات قضایی طی هفته های اخیر تشدید شده و اکنون نگرانی ها در رژیم صهیونیستی از احتمال ورود این رژیم به یک بحران درباره قوانین پایه افزایش یافته است.

این بحران در صورتی که دیوان عالی اسراییل، دادخواست ها علیه لایحه یاد شده را بپذیرد و نیز پاره ای از تصممیات کابینه را لغو کند، تشدید خواهد شد به ویژه اینکه نتانیاهو و «یاریو لوین» وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی و دیگر مسوولان کابینه گفته اند که به چنین تصمیماتی از سوی دیوان عالی اسراییل پایبند نخواهند بود.

در همین حال، چندتن از وزیران کابینه نتانیاهو و اعضای کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی در کنار حدود ۱۰ هزار صهیونیست راستگرای حامی کابینه عصر پنجشنبه در تظاهراتی در قدس اشغالی، به رئیس دیوان عالی و نیز مشاور حقوقی کابینه نسبت به لغو قوانین موجود و نیز تصمیماتی که کابینه اسراییل در خصوص کاهش صلاحیت های دستگاه قضایی گرفته است، هشدار داده اند.

معترضان با سردادن شعارهایی مدعی شدند که کابینه نتانیاهو از رای اکثریت در انتخابات کنست برخوردار بوده و این ائتلاف حاکم و نه دیوان عالی است که صلاحیت تصمیم گیری دارد.

کابینه حاکم بر رژیم صهیونیستی دوم مردادماه با حمایت نمایندگان خود در کنست، پیش نویس قانون «لغو برهان معقولیت» در چارچوب لایحه تغییرات قضایی پیشنهادی نتانیاهو را در کنست تصویب کرد.

این قانون بخشی از مفاد این لایحه است که تصویب شد و کابینه نتانیاهو بر تصویب باقیمانده آن در ماه های پیش رو اصرار دارد و ایده گفت وگوی دوباره با مخالفان را مطرح کرده، اما در عین حال هم به آنها هشدار داده که اگر وارد مذاکره نشده و امتیاز ندهند، یکجانبه مفاد باقیمانده این لایحه را نیز تصویب خواهد کرد.

تشدید تنش و قوت گرفتن احتمال فروپاشی

کابینه نتانیاهو با تصویب قانون «لغو برهان معقولیت» بدنبال آن بود که جلوی نظر دیوان عالی رژیم صهیونیستی را درباره مصوبات و انتصابات خود بگیرد و در نهایت این قانون را در کنست به تصویب رساند. این قانون جلوی دیوان عالی این رژیم برای لغو تصمیمات یا انتصابات کابینه را که آن را «فاقد معقولیت» می داند، خواهد گرفت.

تصویب این قانون اولین گام در مسیر کاهش اختیارات دستگاه قضائی رژیم صهیونیستی است. با توجه به تصویب این قانون، دیگر دستگاه قضائی این رژیم حق ندارد تصمیمات کابینه رژیم اسراییل و وزرای آن را به بهانه معقول نبودن، لغو کند.

پیش بینی می‌شود که در پی تصویب این قانون، بحران و شکاف در سطح سیاسی و در سطح توده صهیونیست‌ها و ارتش رژیم صهیونیستی در برهه آینده تشدید شود و این رژیم را به سمت سقوط سریع سوق دهد.

دیوان عالی رژیم صهیونیستی تصمیم گرفته که جلسه رسیدگی به دادخواست ها علیه قانون «لغو برهان معقولیت» را ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) برگزار کند. این جلسه قرار است با مشارکت کامل ۱۵ قاضی دیوان عالی و به ریاست خانم «استر حایوت» رئیس دادگاه عالی رژیم صهیونیستی برگزار شود.

به گزارش ایرنا، نگرانی از احتمال جنگ داخلی، در صورت تبعیت نکردن کابینه حاکم از حکم دیوان عالی سرزمین های اشغالی را فرا گرفته و سران دستگاه های امنیتی و ارتش رژیم صهیونیستی در حال بررسی راه های برون رفت از این بحران، برای جلوگیری از فروپاشی کامل رژیم هستند.

پربیننده ترین خبرها