استقبال طالبان از سفیر جدید چین در افغانستان با برگزاری مراسمی باشکوه

استقبال طالبان از سفیر جدید چین در افغانستان با برگزاری مراسمی باشکوه
پنج‌شنبه 23 شهريور 1402 - 11:55

چین، پاکستان، ایران و روسیه از زمان کنترل مجدد طالبان بر افغانستان در سال ۲۰۲۱، حضور دیپلماتیک خود را در این کشور حفظ کرده اند.

العالم - آسیا

به گزارش روز پنج‌شنبه العالم از سی‌ان‌ان، طالبان با برگزاری مراسمی باشکوه که در ارگ ریاست جمهوری در کابل برگزار شد، از ژائو شنگ به عنوان سفیر جدید چین در افغانستان استقبال کرد.

چین یکی از معدود کشورها - در کنار پاکستان، ایران و روسیه - است که از زمان کنترل مجدد طالبان بر افغانستان در سال ۲۰۲۱، حضور دیپلماتیک خود را در این کشور حفظ کرده است.

دفتر نخست وزیری طالبان در شبکه اجتماعی ایکس - پیشتر توییتر -- اعلام کرد در مراسم ارگ، محمد حسن آخوند، نخست‌وزیر طالبان با ژائو دست داد و «استوارنامه سفیر جدید چین را پذیرفت».

در این پیام، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفت: «نخست وزیر محترم امارت اسلامی ضمن تشکر از رهبری چین به دلیل انتصاب آقای ژائو شنگ به عنوان سفیر، ابراز امیدواری کرد این انتصاب روابط دیپلماتیک دو کشور را به سطح بالاتری برساند و فصلی نوین را آغاز کند.»

به گفته دفتر نخست وزیری طالبان، ژائو نیز گفت چین «همسایه خوب افغانستان» است و «در تصمیم‌گیری‌ها به استقلال و تمامیت ارضی افغانستان احترام کامل می‌گذارد.»

ژائو افزود چین سیاست مداخله در امور داخلی افغانستان ندارد و نمی‌خواهد افغانستان به منطقه تحت نفوذ پکن تبدیل شود.

به گفته مجاهد، نخست‌وزیر طالبان با بیان اینکه روابط دو کشور در سطح خوبی بوده است، ابراز امیدواری کرد گام‌های بیشتری برای تقویت روابط دوجانبه برداشته شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه چین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد این انتصاب به‌عنوان «چرخش عادی سفیر چین در افغانستان» بوده و «در نظر دارد به پیشبرد گفت‌وگو و همکاری» بین دو کشور ادامه دهد.

این وزارتخانه گفت: «سیاست چین در قبال افغانستان روشن و منسجم است.»

چین، همسایه افغانستان با سرمایه‌گذاری قابل توجه در منطقه، درباره چالش‌های امنیتی احتمالی ناشی از بازگشت ناگهانی طالبان پس از خروج ایالات متحده در اوت ۲۰۲۱ موضعی محتاطانه اتخاذ کرده بود.

اما از آن زمان، مقامات چینی همراه با دیگر همسایگان، بر افزایش همکاری با افغانستان در موضوعاتی مانند اقدامات ضد تروریسم، «همکاری اقتصادی» و تقویت «ثبات و توسعه منطقه‌ای» تاکید کرده‌اند.

در ماه مه، چین، افغانستان و پاکستان در نشست وزرای خارجه سه کشور در اسلام‌آباد متعهد شدند روابط سه‌جانبه در زمینه امنیت و مبارزه با تروریسم را تقویت کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها