امیرعبداللهیان: منافع ایران را به شرق و غرب گره نمی‌زنیم

امیرعبداللهیان: منافع ایران را به شرق و غرب گره نمی‌زنیم
جمعه 24 شهريور 1402 - 19:10

وزیر امورخارجه گفت: «نه شرقی و نه غربی» فقط یک شعار نیست بلکه بخشی از قانون اساسی و اعتقاد ماست؛ بنابراین (منافع) کشور را به چین، آمریکا، روسیه و اروپا گره نخواهیم زد اما با هر کشوری در شرق و غرب که منافع ملی ما را چارچوب احترام متقابل تامین کند، همکاری می‌کنیم.

العالم - ایران

«حسین امیرعبداللهیان» عصر جمعه در هشتمین اجلاس بین‌المللی «مجاهدان در غربت» ضمن تسلیت ایام شهادت امام رضا(ع) گفت: از بانیان اجلاس مجاهدان در غربت را تشکر می‌کنم که سه کلیدواژه غربت، امام رضا و مجاهدان را بهم پیوند دادند و با گفتمان جدیدی، حضور مقادمت در منطقه و سطح بین‌المللی را در منطقه باز تعریف کردند.

وزیر امور خارجه افزود: این اجلاس فرصتی برای تجلیل از مجاهدانی چون حجت‌الاسلام حاج عیسی طباطبایی است اما نمی‌توان نشستی را با عنوان مقاومت برگزار کرد و از چهره‌های مقاومت از رهبر معظم انقلاب، سید حسن نصرالله و سردار سلیمانی سخن نگفت.

امیرعبداللهیان درباره مقاومت به بیان خاطراتی پرداخت و گفت: زمانی درباره موضوعی به ما تکلیف شد پیش از هرگونه اقدامی نظر سیدحسن نصرالله را جویا شویم. در سفر به بیروت این موضوع را توضیح دادم و گفتم که می‌خواهیم نظر شما را به عنوان کسی که بر منطقه احاطه دارد بدانیم، او تصریح کرد اگر رهبر انقلاب این موضوع را تایید کردند من هم موافقم.

وزیر امور خارجه افزود: دبیرکل حزب الله لبنان گفت که در جنگ ۳۳ روزه که در جهان عرب به جنگ تموز شهرت دارد با وجود مقاومت و ایستادگی گاهی دچار خستگی می‌شدیم که سردار سلیمانی در این برهه پیامی از سوی مقام معظم رهبری آورد که در آن تأکید شده بود که وعده خدا حق است و شما پیروز هستید و نه‌ تنها بر دشمن چیره می‌شوید بلکه از قدرت‌های منطقه خواهید شد.

امیرعبداللهیان با اشاره به آزادسازی دارایی‌های ایران، گفت: ۶ میلیارد یورو به‌رغم تحریم‌ها در فضای رسمی مبادلات بانکی بین‌المللی در چارچوب سویفت، منتقل می‌شود و طبق شرطی و توافقی که کردیم می‌توانیم از این پول برمبنای نیازهای خود استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه در آن چارچوب کالاهای دو منظوره شامل حال نخواهد بود و کالاهای غیرتحریمی شامل آن است: موضعی مانند نفت در برابر غذا در دیپلماسی عزتمندانه جایی ندارد و موضوع مهم به‌رغم همه تحریم‌ها انتقال این مقدار پول در چارچوب سویفت است.

وزیر امورخارجه رویکرد اصلی کشور را تلاش برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها دانست و توضیح داد: این به معنای عدم تلاش برای لغو تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه نیست. رویکرد ما لغو تحریم از مسیر دیپلماسی است و مذاکره یکی از ابزارهای ماست اما آنچه مورد تأکید رهبر معظم رهبری و رئیس جمهور است، عدم عبور از خطوط قرمز و حضور در هرجایی که منافع ملی ایجاب می‌کند، است تا از مسیر دیپلماسی عزتمندانه حقوق مسلم مردم محقق شود.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه همه اروپا همین چند کشوری که هیاهو می‌کنند نیست، گفت: در همین دو سال گذشته چندین شرکت اروپایی در ایران سرمایه‌گذاری کردند و من در تماس با مقامات همین چند کشور تأکید کردم که باید به ملت بزرگ، متمدن و فرهنگی ایران احترام بگذارند. زبان احترام منافع دو طرف را تامین می‌کند اما رویکرد سالیان اخیر جز خسارت چیزی نداشته است.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران را نه به شرق و نه به غرب گره زدیم، گفت: در مسیر استقلال کشور رویکرد مقاومتی نظام ادامه پیدا می‌کند، نه شرقی و نه غربی فقط یک شعار نیست و بخشی از قانون اساسی و اعتقاد ماست و کشور را نه به چین و نه آمریکا و نه روسیه و نه اروپا گره نخواهیم زد اما با هر کشوری در شرق و غرب جهان که در چارچوب احترام متقابل منافع ملی را تامین می‌کنند، همکاری می‌کنیم.

وی گفت: با استفاده‌ از دیپلماسی عزتمندانه هرجا منافعی وجود داشته باشد با قدرت حضور خواهیم داشت و هیچ‌گاه از مقاومت فاصله نگرفته و نخواهیم گرفت.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: در سیاست خارجی تلاش می‌کنیم درک درستی از مقاومت را نزد رهبران جهان و منطقه ایجاد کنیم.

امیرعبداللهیان ضمن ابراز ارادت به شهدای منطقه دامغان، درباره شخصیت شیخ طباطبایی گفت: باید او را مجاهدی از سمنان و دامغان تا لبنان نامید که هم در داخل و هم در محور مقاومت در لبنان و فلسطین نقش ارزشمندی داشتند.

وی با اشاره به اینکه او یار دیرین امام موسی صدر شناخته می‌شود، گفت: از او جز تدین، اخلاص و ولایت‌مداری با مشکلات مردم در لبنان و حوزه مقاومت است.

وزیر امور خارجه با اشاره به خاطره‌ای از حسنین هیکل و تمایل او برای گفت‌وگو با رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: از او پرسیدم هدف از مصاحبه چیست؟ و پاسخ داد که من با رهبران بزرگ جهان ارتباط داشته و دارم. وقتی از یکی از این رهبران در اوج جنگ سوریه که در آن نقشی هم داشت، درباره آینده سوریه می‌پرسیدم او تاکید می‌کرد که بشار اسد ظرف یک هفته، یک ماه چندهفته سقوط خواهد کرد! به وی گفتم شما درک درستی از وضعیت جهان عرب و سوریه باید داشته باشید و من برای رسیدن به این شناخت به سخنان رهبر ایران به دقت گوش می‌کنم و درک و رویکرد ایشان از مسائل و آینده نظام بین‌الملل می‌خوانم.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه در سخن برخی از مقامات عالی‌رتبه منطقه و عرب توجه به رویکرد مقاومتی رهبر انقلاب قابل تامل است، گفت: اعلام حمایت افتخارآمیز رهبر معظم انقلاب با صدای بلند از محورهای مقاومت در منطقه در طول جنگ‌های مختلف، ترجمان گفتمان انقلاب اسلامی در زمین است.

وزیر امورخارجه ادامه داد: با تمرکز دولت سیزدهم و توجه ویژه رهبری، به موازات قدرت‌یابی علم، قدرت اقتصادی هم به لطف خدا محقق خواهد شد.

وی درباره سیاست خارجی دولت سیزدهم و جایگاه مقاومت در آن تصریح کرد: یکی از نکات کلیدی در سیاست خارجی دولت سیزدهم ارتباط دیپلماسی با مقاومت و میدان است و در ارتباط همسایگی نه تنها مقاومت را فراموش نمی‌کنیم بلکه به رهبران منطقه توصیه می‌کنیم که مقاومت از ستون‌های اصلی ثبات و واقعیت تأمین امنیت منطقه است.

هشتمین اجلاس بین‌المللی «مجاهدان در غربت» در تجلیل از اقدامات حجت‌الاسلام والمسلمین «سید عیسی طباطبایی» با حضور وزیر امورخارجه، حجت‌الاسلام «محسن قمی» معاون امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، چهره‌های شاخص گروه‌های مقاومت و همچنین نمایندگان، علما، فضلا و فرماندهان ارشد حزب‌الله و تاثیرگذران عرصه مقاومت برگزار شد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها