هیئت صنعا در ریاض؛ آیا این پایان راه است؟

هیئت صنعا در ریاض؛ آیا این پایان راه است؟
شنبه 25 شهريور 1402 - 14:44

کارشناسان و تحلیلگران سفر هیئت یمنی به ریاض را نشانه ای مثبت در مسیر مذاکرات برای رسیدن به راه حلی فراگیر برای آتش بس می دانند.

العالم - نظرکده

عبد المجید الحنش، عضو تیم ملی مذاکره کننده یمن پیش بینی کرد که عربستان در راستای تلاش برای به صفر رساندن مشکلات با کشورهای همسایه، با صنعا هم درباره آتش بس به توافق خواهد رسید.

عبد المجید الحنش به سفر هیئت یمنی به ریاض همراه با هیئت عمانی برای بررسی روند صلح و پیشبرد روند مذاکرت اشاره کرد و گفت: "عربستان می تواند با کمک جمهوری اسلامی ایران و با فاصله گرفتن از آمریکا – به دلیل اینکه این کشور عامل اصلی شکست همه مذاکرات قبلی با صنعاست - ، مشکلات را به صفر برساند ".

وی با اشاره به مواضع مثبت جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در قبال این رویداد، این موضوع را تحولی مثبت در سیاست های آمریکا وعربستان دانست و تصریح کرد که آمریکا از بیم گرایش عربستان به سمت چین، می کوشد این کشور را به سمت خود برگرداند.

حنش در تشریح علل این تغییر مواضع خاطرنشان کرد که اصرار صنعا بر پرونده انسانی در مذاکره با عربستان، این کشور و آمریکا را وادار کرده است تصمیمات متفاوتی اتخاذ کنند. مضافا بر این که همگرایی اخیر ایران و عربستان هم تأثیرات مثبتی بر مواضع عربستان و آمریکا داشته است.

خالد الرواس، پژوهشگر سیاسی نیز مسیری دشوار را در مقابل رسیدن به راه حل فراگیر و آتش بس پایدار، پس از سفر هیئت صنعا به ریاض پیش بینی کرده است.

وی در گفتگو با شبکه خبری العالم خاطرنشان کرد که این مذاکرات در نهایت به امضای توافق آتش بس خواهد انجامید.

این پژوهشگر تصریح کرد آنچه از رسیدن به راه حل مهمتر است، معیار حل است و منظور از معیار از دید سیاسی قبل از هر چیز، نقشه راهی است که به مسائل انسانی می پردازد و سپس مسائل مربوط به توسعه و بعد از آن، مسائل سیاسی است.

وی با اشاره به این موضوع که اختلافات داخلی یمن، از جمله علل جلوگیری از توافق بین انصار الله و ریاض است، خاطرنشان کرد که به نتیجه رسیدن در این مسیر، کار ساده ای نیست چرا که این مسیر، مسیری دشوار است و به آسانی به سرانجام نمی رسد.

او همچنین خاطرنشان کرد که کل یمن باید برای راه حل های سیاسی چه در ریاض و چه خارج از ریاض آماده باشد.

پربیننده ترین خبرها