مسکو: تحریم تروئیکای اروپا علیه ایران نقض برجام است

مسکو: تحریم تروئیکای اروپا علیه ایران نقض برجام است
شنبه 25 شهريور 1402 - 21:59

سخنگوی وزارت خارجه روسیه، بیانیه ضدایرانی اخیر تروئیکای اروپا را نقض آشکار توافقات برجامی دانست و از این سه کشور خواست به تعهداتشان در قبال تهران پایبند باشند.

العالم - اروپا

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تصمیم اخیر تروئیکای اروپا (بریتانیا، فرانسه و آلمان) برای حفظ تحریم‌های هسته‌ای و موشکی علیه جمهوری اسلامی ایران را نقض توافقات برجامی دانست.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز (شنبه) در بیانیه‌ای با اشاره به توافقات ۲۰۱۵ برجام بین ایران و گروه موسوم به ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) که ایالات متحده به صورت یکجانبه از آن خارج شد، تصریح کرد:‌«مسکو به شدت قصد بریتانیا، آلمان و فرانسه برای نقض عامدانه مفاد برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را محکوم می‌کند».

زاخارووا تأکید کرد که تصمیم سه کشور اروپایی از روی خشم گرفته و دقیقاً در زمانی گرفته شده است که شرایطی خاص برای «احیای برجام» از طریق مذاکرات غیرمستقیم بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا به وجود آمده است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به این موارد تصریح کرد: «ما با قدرت از طرف‌‌های اروپایی برجام می خواهیم که هرچه سریع تر مسیر مخرب خود را تغییر داده و با پایبندی کامل به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به طور کامل به تعهدات بین‌المللی‌اشان پایبند باشند».

اظهارات زاخارووا پس از آن مطرح شده است که تروئیکای اروپا اعلام کردند که قصد دارند که تحریم‌ها علیه ایران را که ماه آینده منقضی می‌شود، همچنان حفظ کنند و روز پنجشنبه هفته گذشته، به سه اتهام واهی از جمله این‌که ایران پهپادهایی را برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه ارسال می کند واین احتمال که تهران ممکن است موشک‌های بالستیک در اختیار مسکو قرار دهد، چنین بیانیه ضدایرانی ارائه کردند.

جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر مخالفت خود با اشاعه جنگ، تمامی اتهام‌زنی‌های کشورهای غربی در خصوص مشارکت در جنگ اوکراین از طریق ارسال پهپاد به روسیه را رد کرده است.

سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان همچنین با اشاره به برخی از اقدامات متقابل هسته‌ای قانونی ایران که در واکنش به بدعهدی طرف‌های اروپایی برجام و آمریکا در عمل به وعده‌هایشان صورت گرفته است، جمهوری اسلامی ایران را به نقض برجام متهم کردند.

اقدامات متقابل هسته‌ای ایران در حقیقت در راستای بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام بوده است که به طرف‌های این توافق هسته‌ای اجازه می‌دهد در صورت بدعهدی طرف‌های مخالف، از تعهدات خود عقب‌نشینی کنند.

وزارت خارجه انگلیس بامداد روز جمعه اعلام کرد که این کشور به همراه آلمان و فرانسه، تحریم‌هایی که قرار بود ماه آینده پایان یابد را همچنان باقی خواهد گذاشت.

مطابق مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که حدود ۸ سال پیش برای تأیید برجام صادر شد محدودیت‌های اعمال‌شده این سازمان در خصوص فعالیت‌های مربوط به موشک‌هالی بالیستیک ایران اکتبر ۲۰۲۳ منقضی خواهند شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها