یک وب‌سایت مستقر در انگلستان مدعی شد:

ایران و آمریکا با ورود رئیسی به نیویورک، زندانیان را مبادله می‌کنند

ایران و آمریکا با ورود رئیسی به نیویورک، زندانیان را مبادله می‌کنند
دوشنبه 27 شهريور 1402 - 08:37

گفته می‌شود انتخاب دوحه به عنوان محل تبادل زندانیان، یک رخداد جدید در تاریخ مبادلات ایران و آمریکا محسوب می‌شود.

العالم ـ آمریکا

وب‌سایت «امواج مدیا» که در انگلستان مستقر است، با انتشار خبری غیر رسمی خاطرنشان کرده که ایران و ایالات متحده قرار است در ساعت ۲ بعدازظهر به وقت محلی در روز ۱۸ سپتامبر (۲۷ شهریور) در قطر زندانیان خود را مبادله کنند.

این وب سایت خاطرنشان کرده، در صورت عدم ایجاد تغییرات در این ترتیبات در لحظات پایانی، مبادله با ورود ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران به نیویورک، جایی که قرار است در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کند، انجام خواهد شد.

این گزارش به نقل از منابع آگاه می‌ افزاید: سفیر قطر در تهران پنج شهروند آمریکایی را که قرار است آزاد شوند، همراهی و آنها را با هواپیمای متعلق به قطر تا دوحه اسکورت می‌کند.
دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی به طور کامل از طریق بانک مرکزی سوئیس به قطر منتقل شده است - جایی که برای امور تجاری در دسترس قرار خواهد گرفت - و زمینه را برای تهران و واشینگتن فراهم می‌کند تا مبادله زندانیان مورد انتظار را به سرانجام رسانند.
این توافق ماه گذشته پس از مذاکرات گسترده‌ای که بیش از یک سال به درازا کشید، به سرانجام رسید.
به نوشته امواج مدیا، انتخاب دوحه به عنوان محل تبادل زندانیان - با تأکید بر نقش مهم قطر در تسهیل توافق - یک رخداد جدید در تاریخ مبادلات ایران و آمریکا به شمار می‌رود.
منابع امنیتی در منطقه می گویند یکی دیگر از جنبه های قابل توجه تمهیدات لجستیکی این تبادل، حضور پرسنل امنیتی ایرانی در هواپیمای قطری به عنوان اسکورت زندانیان آمریکایی خواهد بود. امواج مدیا دریافته است که این پنج زندانی همچنین در مجموع با دو نفر از بستگان خود در هواپیما همراه خواهند بود. مشخص نیست آیا همه زندانیان فوراً به ایالات متحده می‌روند یا خیر، با این حال دست‌کم یک زندانی آمریکایی به همراه یکی از اعضای خانواده مدت کوتاهی پس از ورود به قطر، آن کشور را ترک خواهد کرد.
یکی از منابع مرتبط با آگاهی از آمادگی برای مبادله که به شرط ناشناس ماندن نامش سخن گفت، اظهار داشت احتمالاً یک هیئت ارشد آمریکایی برای تبادل به دوحه سفر خواهد کرد. گرچه این منبع به طور مستقیم از ذکر نام مقام ارشد آمریکایی که انتظار می‌رود در قطر حضور داشته باشد خودداری کرد، به جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی یا برت مک گورک، هماهنگ‌کننده کاخ سفید برای خاورمیانه و شمال آفریقا اشاره کرد.

پربیننده ترین خبرها