کانادا یک دیپلمات هندی را اخراج کرد

کانادا یک دیپلمات هندی را اخراج کرد
سه شنبه 28 شهريور 1402 - 10:00

ترور احتمالی یکی از رهبران سیک‌ها در کانادا، تنش‌ها را در روابط میان اتاوا و دهلی نو تشدید کرده است.

العالم - آمریکا

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از آسوشیتدپرس، تنش در روابط میان دهلی نو و اتاوا با اخراج یک دیپلمات هندی از کانادا وارد مرحله جدیدی شده است. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در جلسه اضطراری اپوزیسیون پارلمان گفت دولت او «ادعاهای معتبری» مبنی بر ارتباط عوامل هندی با قتل رهبر تبعیدی سیک‌ها در ماه ژوئن در استان بریتیش کلمبیا در اختیار دارد. نام این رهبر سیک «سینگ نیجار» است. اتهامی که هند آن را بی‌اساس می‌داند.

ترودو گفت: دست داشتن هر دولت خارجی در قتل یک شهروند کانادایی در خاک کانادا، نقض غیرقابل قبول حاکمیت ما است. وی از دولت هند خواست تا در حل این موضوع همکاری کند.

ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا نیز در این خصوص گفت: یک دیپلمات ارشد هندی به دلیل ارتباط با همین پرونده اخراج شده است. این دیپلمات هندی اخراج شده رئیس بخش تحقیق و تحلیل سازمان اطلاعات خارجی هند در کانادا است.

رهبر ترور شده سیک‌ها که هند او را تروریستِ تحت تعقیب معرفی کرده بود، در ۱۸ ژوئن در حومه ونکوور که محل زندگی یک جامعه بزرگ سیک‌ها است، به ضرب گلوله کشته شد. کانادا بیشترین جمعیت سیک‌ها را خارج از پنجاب هند دارد. نیجار از ایجاد یک ایالت مستقل سیک که از بخش‌هایی از شمال هند و بخشی از پاکستان تشکیل شود، دفاع می‌کرد.

وزارت امور خارجه هند روز سه‌شنبه در واکنش به این رخداد گفت: «ادعاهای مشابهی از سوی نخست‌وزیر کانادا درباره نخست‌وزیر ما مطرح شد که به طور کامل رد می‌شود».

این وزارتخانه در بیانیه خود افزود: «ما از دولت کانادا می‌خواهیم اقدامات قانونی سریع و مؤثری را علیه همه عناصر ضد هند که در خاک آن‌ها فعالیت می‌کنند، انجام دهد».

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها