درخواست بلینکن از علی‌اف برای توقف حملات به قره‌باغ

درخواست بلینکن از علی‌اف برای توقف حملات به قره‌باغ
چهارشنبه 29 شهريور 1402 - 04:52

وزیر خارجه آمریکا در تماس با رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان، از این کشور خواست که فوراً به حملات به قره‌باغ پایان داده و تنش‌زدایی کند.

العالم - آمریکا

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا بامداد چهارشنبه به‌صورت تلفنی با «الهام علی‌اف» ریاست جمهوری آذربایجان گفتگو کرد.

وزارت خارجه آمریکا با اعلام این خبر گفت که موضوع درگیری‌های جدید بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه «قره‌باغ کوهستانی» بحث اصلی تماس تلفنی بلینکن و علی‌اف بود.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، در این بیانیه آمده است: «وزیر خارجه [آمریکا] در گفتگو با رئیس جمهوری آذربایجان از باکو خواست که فوراً خصومت‌ها در قره باغ کوهستانی را متوقف کند و تنش‌ها را کاهش دهد».

بر این اساس، بلینکن تاکید کرد که هیچ راه حل نظامی برای مناقشه با ارمنستان در منطقه قره‌باغ وجود نداشته و از همه طرف‌ها خواست تا گفتگوها را برای حل‌وفصل اختلافات باقیمانده بین باکو و ایروان در این منطقه از سر بگیرند.

پیش از این نیز «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در گفتگوی تلفنی با وزیر خارجه آمریکا درباره وضعیت قره‌باغ کوهستانی پس از حمله جمهوری آذربایجان گفت‌وگو کرده بودند.

شامگاه سه‌شنبه بود که رسانه‌های محلی از شروع دور دوم حملات هوایی و راکتی نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان به مناطق ارمنی‌نشین قره باغ کوهستانی خبر دادند.

وزارت بهداشت قره باغ کوهستانی از ۸۰ زخمی و پنج کشته در ادامه عملیات جمهوری آذربایجان خبر داده است. مقامات جمهوری آذربایجان نیز اعلام کردند که در حمله خمپاره‌ای نیروهای مسلح ارمنستان در «شوشا» یک غیرنظامی کشته شده است.

بامداد چهارشنبه نیز منابع مطلع گفتند که شورای امنیت سازمان ملل به درخواست فرانسه، جلسه‌ای فوق‌العاده برای بررسی درگیری‌های جدید در منطقه قره‌باغ برگزار می‌کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها