فرانسه یک خبرنگار افشاگر را بازداشت کرد

فرانسه یک خبرنگار افشاگر را بازداشت کرد
چهارشنبه 29 شهريور 1402 - 09:56

ماموران امنیتی فرانسه یک خبرنگار این کشور را به دلیل افشاگری درباره نقش نهادهای اطلاعاتی فرانسوی در اقدامات ضدبشری دولت مصر بازداشت کردند.

العالم - اروپا

پایگاه خبری «دیسکلوز» فرانسه اعلام کرد، ماموران سازمان اطلاعاتی داخلی این کشور «آریان لاوریو»، خبرنگار این رسانه تحقیقی را به دلیل افشاگری درباره نقش نهادهای اطلاعاتی فرانسوی در حملات ضد بشری دولت قاهره علیه شهروندان غیرنظامی بعد از تفتیش خانه‌اش بازداشت کردند.

پایگاه دیسکلوز نوشت، بازداشت لاوریو به دلیل گزارش هایش بر مبنای اسناد افشا شده درباره نقش نهاد اطلاعاتی فرانسه در نقض حقوق بشر توسط دولت مصر با حملاتش علیه غیرنظامیان رخ داد.

پایگاه دیسکلوز بازداشت این خبرنگار فرانسوی را حمله «غیر قابل قبول» به آزادی مطبوعات خواند.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، «اداره کل امنیت داخلی» فرانسه در ژوئیه 2022 تحقیقاتی را علیه فعالیت‌های رسانه دیسکلوز مفتوح و ادعا کرد این رسانه «اسرار دفاع ملی فرانسه را به خطر انداخته و اطلاعاتی افشا کرده که ممکن است باعث شناسایی یک مامور محافظت شده شوند.»

این اتهامات مرتبط با سری گزارش‌هایی هستند که این پایگاه خبری تحقیقی فرانسوی از نوامبر 2021 منتشر کرده و در آنها جزئیاتی از سواستفاده ارتش مصر از اطلاعات نظامی مربوط به یک عملیات سازمان اطلاعات فرانسه مشهور به عملیات «سیرلی» را مطرح کرد؛ عملیاتی که در ابتدا با هدف شناسایی شبه‌نظامیان افراطگر و تهدیدات تروریستی در صحرای غربی مصر به اجرا در آمده بود.

طبق این گزارش، فرانسه با گسترش ابعاد عملیات سیرلی، به ارتش مصر کمک کرد تا حدود 20 حمله هدفمند را بین سالهای 2016 و 2018 علیه افرادی که از لیبی به مصر برمی‌گشتند و مظنون به قاچاق بودند، اجرا کند. این رسانه فرانسوی در ادامه گزارشش فاش کرد که بسیاری از این به اصطلاح حملات هدفمند نه علیه شبه نظامیان بلکه علیه غیرنظامیان رخ دادند و باعث نقض پروتکل‌های مربوط به هدف گرفتن غیرنظامیان و همین طور نقض حقوق بشر شدند.

به گزارش فارس،‌ پایگاه دیسکلوز در پستی که در شبکه اجتماعی «ایکس»(توئیتر سابق) منتشر کرد نوشت، گزارش‌های خود را «بر مبنای چند صد سند محرمانه با هدف افشای یک کارزار قتل‌های خودسرانه سازماندهی شده توسط عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر با همدستی دولت فرانسه» منتشر کرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها