آیا تحریم ها ضد ایران پس از توافق اخیر با آمریکا برداشته می شود؟

آیا تحریم ها ضد ایران پس از توافق اخیر با آمریکا برداشته می شود؟
چهارشنبه 29 شهريور 1402 - 14:46

بازتاب مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا و وجوه بلوکه شده تهران، در مطبوعات هر دو کشور همچنان ادامه دارد و شاید بر مسایل دیگر به ویژه بر موضوع هسته ای هم تاثیر بگذارد.

العالم _ نظرکده

محمد شمص مدیر وب سایت «الخنادق الالكترونيه» با بیان اینکه روند تبادل زندانیان بین تهران و واشنگتن دستاوردی دیپلماتیک برای ایران است، گفت: آزادی زندانیان اقدامی انسان دوستانه است، ایران همواره اعلام کرده است که تبادل زندانیان را یک موضوع بشردوستانه می‌داند که باید حل و فصل شود.

وی افزود: مذاکرات مبادله زندانیان و آزادی سرمایه‌های مسدود شده ایرانیان تقریباً بیش از دو سال پیش آغاز و توسط سایت‌های خبری اعلام شد، اما آمریکایی‌ها تنها چند روز پس از آغاز این مذاکرات، در نتیجه فشارهای داخلی و اختلافات بین احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه، از این توافق طفره رفتند.

این کارشناس عرب تصریح کرد: اعلام حل و فصل این موضوع و اقدام برای عملی شدن تبادل زندانیان و آزادسازی وجوه بلوکه شده ایران، امتیاز دهی و عقب نشینی آمریکا در مقابل شرایط ایران به علت نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.

به گفته وی، کسانی که مسائل آمریکا را دنبال می کنند، به خوبی می دانند که هر حرکتی در پرونده سیاست خارجی این کشور همواره به پرونده های داخلی و درگیری بین دو حزب برای رسیدن به قدرت مرتبط است.

شمص درباره پیامدهای توافق منعقد شده بین ایران و ایالات متحده آمریکا تاکید می کند که این توافق بر همه پرونده‌ها، فضای منطقه و نیز مذاکرات هسته‌ای در وین (مذاکرات رفع تحریم ها) تأثیر مثبت خواهد گذاشت.

توم حرب، مدیر ائتلاف خاورمیانه برای دموکراسی نیز گفت که دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، ادامه دولت اوباما است و زمانی که بایدن به ریاست جمهوری رسید، راه های ارتباطی با رهبران ایران را بازگشایی کرد.

وی تصریح کرد: اگر دولت آمریکا بتواند بدون رویارویی و فشار اسرائیل، به توافق هسته‌ای ایران بازگردد، ممکن است این پرونده حل و فصل شود. همچنین توافق مبادله زندانیان بین تهران و واشنگتن که اخیرا انجام شد، ممکن است به تدریج بر رفع تحریم‌های ایران و آزادسازی وجوه مسدود شده این کشور تا سال آینده یعنی زمان انتخابات آمریکا تأثیر بگذارد.

این کارشناس عرب همچنین تاکید کرد که شرکت های بین المللی آمریکایی و اروپایی بر دولت بایدن فشار می آورند تا بتوانند برای سرمایه گذاری به ایران بروند.

پربیننده ترین خبرها