همزمان با تشدید اختلاف بر سر واردات غلات،

لهستان عرضه سلاح به اوکراین را متوقف می‌کند

لهستان عرضه سلاح به اوکراین را متوقف می‌کند
پنج‌شنبه 30 شهريور 1402 - 09:56

لهستان اعلام کرد در میانه اختلافات فزاینده با کی‌یف بر سر ممنوعیت موقت واردات غلات اوکراین، عرضه اسلحه به اوکراین را متوقف خواهد کرد.

العالم - اروپا

به گزارش العالم به نقل از سی‌ان‌ان، ماتئوش موراویه‌تسکی، نخست وزیر لهستان، در شبکه‌های اجتماعی گفت: ما دیگر سلاح به اوکراین منتقل نمی‌کنیم زیرا اکنون در حال تسلیح لهستان هستیم.

لهستان از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین - همسایه‌اش - به همراه چندین کشور بلوک شرق پیشین، یکی از سرسخت‌ترین حامیان اوکراین بوده است. اما اکنون کی‌یف و ورشو دچار اختلاف شده اند.

ممنوعیت واردات غلات اوکراین ابتدا در اوایل سال جاری میلادی توسط چندین کشور اتحادیه اروپا اعمال شد تا از معیشت کشاورزان محلی که نگران کاهش بهای غلات اوکراین بودند، محافظت شود.

هفته گذشته اتحادیه اروپا اعلام کرد قصد دارد این ممنوعیت را تعلیق کند. اما سه کشور - لهستان، مجارستان و اسلواکی - گفتند قصد دارند از این تغییر سرپیچی و محدودیت‌ها را حفظ کنند.

این امر اعتراض اوکراین را به همراه داشت و کی‌یف در هفته جاری علیه هر سه کشور شکایت کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز روز چهارشنبه هنگام سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، علیه این ممنوعیت صحبت کرد و گفت: «اینکه می‌بینیم چگونه برخی در اروپا، برخی از دوستان ما در اروپا، همبستگی را در قالب یک تئاتر سیاسی - شبیه به یک فیلم هیجان‌انگیز درباره غلات - به مخاطره می‌اندازند، نگران‌کننده است.»

او افزود کشورهای درگیر «شاید به نظر برسد نقش خودشان را بازی می‌کنند، اما در واقع به ایجاد صحنه برای یک بازیگر دیگر - مسکو - کمک می‌کنند».

اظهارات زلنسکی محکومیت فوری لهستان را به همراه داشت و وزارت خارجه این کشور سفیر اوکراین را در ورشو احضار کرد تا «اعتراض شدید» خود را اعلام کند.

پاول یابلونسکی، وزیر امور خارجه لهستان، به سفیر اوکراین گفت ادعای زلنسکی «نادرست» است، به خصوص که لهستان «از روزهای نخست جنگ از اوکراین حمایت می‌کرد.»

وی افزود: «فشار بر لهستان در مجامع چندجانبه یا ارسال شکایت به دادگاه‌های بین‌المللی روش‌های مناسبی برای حل و فصل اختلافات بین کشورهای‌مان نیست.»

پربیننده ترین خبرها