برگزاری گفت‌وگوی صلح بین باکو و ارامنه قره‌باغ

برگزاری گفت‌وگوی صلح بین باکو و ارامنه قره‌باغ
پنج‌شنبه 30 شهريور 1402 - 12:07

قرار است هیأتی از ارامنه قره‌باغ با نمایندگان جمهوری آذربایجان بعد از آتش‌بس دیروز در این منطقه، گفت‌وگو کنند.

العالم - آسیا

امروز پنجشنبه (۲۱ سپتامبر، ۳۰ شهریور) هیأتی از ارامنه قره‌باغ برای گفت‌وگو با نمایندگان جمهوری آذربایجان بعد از آتش‌بس دیروز در این منطقه، وارد شهر «یولاخ» در ۲۶۵ کیلومتری غرب باکو شدند.

به گزارش «فرانس ۲۴»، این نشست در حالی برگزار می‌شود که شورای امنیت سازمان ملل قرار است نشستی اضطراری را درباره تحولات این هفته در قره‌باغ کوهستانی برگزار کند.

دیروز بعد از موافقت مقامات ارمنی منطقه قره‌باغ کوهستانی با شروط جمهوری آذربایجان، ارتش این کشور موافقت کرد اقدام نظامی در این منطقه را تعلیق کند.

طبق این گزارش، باکو مدعی است کنترل بر قره‌باغ کوهستانی را برای اولین بار در طول چند دهه، بعد از ۲۴ ساعت از آغاز عملیات نظامی در این منطقه بار دیگر به دست آورده است. نیروهای ارمنی قره‌باغ موافقت کردند برای توقف عملیات باکو که ادعا می‌شود ۲۰۰ کشته برجای گذاشته، سلاح‌های خود را زمین بگذارند.

به گزارش فارس، «ولادیمیرپوتین» رئیس‌جمهور روسیه گفته نیروهای حافظ صلح این کشور مذاکرات را میانجیگری خواهند کرد. نشست شورای امنیت هم قرار است عصر امروز برگزار شود.

پوتین در دیدار چهارشنبه با «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در شهر سن‌پترزبورگ توضیح داد: «ما با همه طرف‌های درگیر در قره‌باغ، از جمله مسئولان باکو، ایروان و استپاناکرت (مرکز قره‌باغ کوهستانی) در تماس هستیم و انتظار داریم که اوضاع منطقه با کاهش تنش‌ها از طریق کانال‌های صلح‌آمیز حل شود».

رئیس‌جمهور روسیه در واکنش به اتهام‌زنی ارمنستان به این کشور درخصوص درگیری‌ها در قره‌باغ هم اظهار داشت: «نیروهای حافظ صلح ما بسیار فعالانه با همه طرف‌های درگیر در این تقابل همکاری می‌کنند. آن‌ها برای محافظت از غیرنظامیان هر کاری انجام می‌دهند».

پربیننده ترین خبرها