سفر رئیس جمهور سوریه به چین؛ گام بزرگ دمشق برای توسعه روابط با پکن

پنج‌شنبه 30 شهريور 1402 - 20:39

با سفر بشار اسد رییس جمهور سوریه به چین، مراسم ویژه استقبال رسمی از وی و هیئت بلندپایه سیاسی و اقتصادی همراه در فرودگاه بین المللی خانژو چین برگزار شد. این اولین سفر رسمی اسد به چین پس از سال 2004 است.

العالم - سوریه

به گزارش العالم، منابع رسانه‌ای سوریه گزارش دادند رئیس‌جمهور چین یک هواپیمای شخصی ریاست‌جمهوری را برای سفر بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه و هیئت همراهش اختصاص داد که این اقدام نشان دهنده میزان علاقه پکن به این سفر و نشست سران است که دو رئیس جمهور را در این شهر واقع در شرق دور چین در استان شیچانگ گرد هم می آورد.

اسد قرار است در مراسم افتتاحیه بازی های آسیایی در میان بیش از ده ها شخصیت خارجی شرکت کند و سپس در راس یک هیئت بلندپایه در چند شهر چین و نیز در نشست سران با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، حضور یابد.

وزارت امور خارجه چین تأیید کرد که سفر رئیس جمهور سوریه فرصتی برای ارتقای روابط دو کشور به سطح جدیدی است.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این رابطه گفت: ما معتقدیم که سفر بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، اعتماد سیاسی و همکاری متقابل را در زمینه های مختلف بین دو کشور تعمیق خواهد کرد و روابط دوجانبه را به سطح جدیدی ارتقا می دهد. چین و سوریه دوستی سنتی عمیقی دارند که قدمت آن به 76 سال قبل برمی‌گردد و روابط بین دو کشور همواره رو به گسترش و توسعه بوده است.»

اسد قرار است نشستی با همتای چینی خود داشته باشد و در دیدار با مقامات ارشد چینی در پکن پایتخت این کشور، در مورد چشم انداز همکاری های اقتصادی بین دو کشور گفتگو کند و احتمال امضای چند توافق نامه دوجانبه وجود دارد.

این سفر در حالی صورت می گیرد که پکن در تدارک میزبانی کنفرانس «کمربند و جاده» است که از ماه آینده با حضور نمایندگانی از بیش از 110 کشور جهان آغاز می شود. چین برای تکمیل پروژه خود جهت ارتقای توسعه روابط تجاری بین این کشورها و کمک به توسعه زیرساخت های خود اهمیت زیادی قائل است.

پربیننده ترین خبرها