آمریکا از ایجاد «کریدور هند ـ خاورمیانه ـ اروپا» چه اهدافی را دنبال می‌کند؟!

آمریکا از ایجاد «کریدور هند ـ خاورمیانه ـ اروپا» چه اهدافی را دنبال می‌کند؟!
چهارشنبه 22 شهريور 1402 - 17:42

کارشناسان اقتصادی پروژه پیشنهادی کاخ سفید را تنها یک پیام برای مقابله با پروژه راه ابریشم جدید چین می دانند.

العالم - آمریکا

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده و متحدانش برنامه‌های خود را برای ساخت یک راه‌آهن و کریدور باری برای اتصال هند به جنوب غرب آسیا و اروپا، با هدف ارتقای رشد اقتصادی و همکاری‌های سیاسی اعلام کرده‌اند.

بایدن، نارندرا مودی، نخست وزیر هند و اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، این پروژه را در جریان نشست سالانه G20 رسما با نام مشارکت برای سرمایه گذاری زیرساخت جهانی اعلام کردند که به توسعه تجارت، انتقال منابع انرژی کمک می کند.

بر اساس گفته جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید این پروژه شامل هند، عربستان سعودی، امارات، اردن، رژیم صهیونیستی و اتحادیه اروپا می شود.

وسام اسماعیل، نویسنده سیاسی در این خصوص در گفتگو با العالم اظهار داشت که مسیر اقتصادی پیشنهادی بایدن، صرفا یک ایده پرهزینه است و نیازمند سرمایه‌گذاری کلان است.

اسماعیل مسیر اقتصادی بایدن را یک پروژه آمریکایی برای مقابله با پروژه کمربند و جاده چین (راه ابریشم جدید) دانست که واشنگتن تلاش می کند با ایده تامین مالی توسط کشورهای عربی، برای آن طرفدار پیدا کند زیرا اروپا قادر به تامین مالی پروژه ای با این عظمت نیست.

پروژه ابتکار کمربند و جاده چین که به نام راه ابریشم جدید و مدرن شناخته می شود، راهبردی است که توسط چین آغاز شده و به دنبال اتصال آسیا با آفریقا و اروپا از طریق شبکه های زمینی و دریایی با هدف بهبود یکپارچگی منطقه، بازگشت تجارت از دریا و هوا به خشکی و همچنین افزایش رشد اقتصادی است.

این نویسنده سیاسی تاکید کرد که پروژه آمریکا قابل مقایسه با پروژه چین نیست چراکه چین تاکنون مبالغ هنگفتی برای آن هزینه کرده است؛ در پروژه آمریکایی تاکنون تنها ایده تامین مالی توسط عربستان به مبلغ 20 میلیارد دلار مطرح شده است که مبلغی بسیار کمتر از هزینه کل پروژه است و ایالات متحده آمریکا احتمالا این پروژه را تا انتها پیش نخواهد برد.

اسماعیل ادامه داد: هدف اصلی آمریکا از مطرح کردن چنین پروژه‌ای رساندن این پیام به چین و روسیه است که شرکای شما هم پیمان نیستند و می‌توانند در هر پروژه راهبردی که واشنگتن تصمیم بگیرد، مشارکت کنند.

وی افزود که هند اساسا بخش عمده ای از پروژه راه ابریشم جدید است و چین روی ایده شبکه سازی روابط اقتصادی خود با هند کار می کند تا راهی به سوی حل و فصل اختلافات سیاسی باشد. در مورد عربستان سعودی، محمد بن سلمان مدتی است اطاعت آمریکا را شکسته است و حضور وی در اجلاس گروه 20 و تایید پروژه بایدن نیز صرفا در چارچوب پیام آمریکا قرار می گیرد.

وسام اسماعیل نتیجه گیری کرد که این پیشنهاد بایدن در چارچوب یک پروژه استراتژیک و سیاسی با هدف صورت می گیرد که هدف آن محاصره است یا این که حداقل مانع از اجرای پروژه چین در منطقه شود و هرگونه دخالتی در عربستان سعودی که در خدمت رژیم صهیونیستی نباشد، منتفی گردد.

فایز حواله، نویسنده سیاسی نیز با تایید این موضوع اشاره کرد که پروژه آمریکا فاقد امکان سنجی اقتصادی است و این نشان می دهد که صرفا یک پروژه سیاسی برای حضور در منطقه است.

حواله توضیح داد که آمریکا به دنبال نوعی تعامل اقتصادی است و این دقیقا همان کاری است که در حال حاضر روسیه، چین و ایران انجام می دهند. با این تفاوت که تعاملات اقتصادی روسیه، چین و ایران در نهایت به ثبات سیاسی در مناطق مورد نظر منجر می شود، اما مسیر اقتصادی بایدن چیزی جز یک پروژه رقابتی شکست خورده نیست، به عنوان مثال، بسیاری از کشورهای منطقه از این پروژه کنار گذاشته شده اند بنابراین پروژه بایدن در آینده قابل اجرا نخواهد بود و از لحاظ اقتصادی ثمری نخواهد داشت.

پربیننده ترین خبرها