ارمنستان خواستار نظارت سازمان ملل بر حقوق ساکنان قره‌باغ کوهستانی شد

ارمنستان خواستار نظارت سازمان ملل بر حقوق ساکنان قره‌باغ کوهستانی شد
يکشنبه 2 مهر 1402 - 09:31

مسکو می‌گوید بیش از ۵۰ تن غذا و کمک‌های دیگر به قره‌باغ ارسال کرده است.

العالم - آسیا

به گزارش العالم به نقل از رویترز، ارمنستان خواستار استقرار فوری ناظران سازمان ملل برای نظارت بر حقوق بشر و امنیت در قره‌باغ کوهستانی شد. این در حالی است که نشانه‌هایی از رسیدن کمک‌ها به این منطقه در قالب یک آتش‌بس شکننده به چشم می‌خورد.

آذربایجان چهارشنبه هفته گذشته پس از آنکه نیروهای جدایی‌طلب ارمنی را مجبور به پذیرش بازگرداندن کامل قره‌باغ کرد، از اعلام آتش‌بس خبر داد.

قره‌باغ که در سطح بین‌المللی بخشی از آذربایجان شناخته می‌شود، از زمان جنگ در اوایل دهه ۱۹۹۰ در بحبوحه فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی توسط یک دولت جدایی‌طلب اداره می‌شد. آذربایجان وعده داده است از حقوق ارامنه منطقه محافظت کند اما می‌گوید در صورت تمایل، آنها آزاد هستند منطقه را ترک کنند.

آرارات میرزویان، وزیر امور خارجه ارمنستان در یک سخنرانی در سازمان ملل گفت: «جامعه بین‌المللی باید تمام تلاش خود را برای استقرار فوری یک ماموریت بین سازمانی از سوی سازمان ملل در قره‌باغ کوهستانی با هدف نظارت و ارزیابی وضعیت حقوق بشر و امنیت در محل معطوف کند.»

جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه آذربایجان نیز در سخنانی در سازمان ملل گفت کشورش به تلاش‌های خود برای «پیشبرد فرایند صلح پس از جنگ، ادغام مجدد و همزیستی مسالمت‌آمیز» ادامه خواهد داد.

ارمنستان در جنگ سال ۲۰۲۰ با آذربایجان بر سر قره‌باغ شکست خورد. ارمنستان فضایی از جمله هتل‌های نزدیک مرز را برای ده‌ها هزار ارمنی آماده کرده است گرچه نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر این کشور می‌گوید نمی‌خواهد آنها خانه‌های خود را ترک کنند مگر اینکه این امر کاملاً ضروری باشد.

اعضای شورای امنیت نیز خواستار استقرار صلح در منطقه شدند و تعدادی از متحدان غربی ارمنستان عملیات نظامی آذربایجان را محکوم کردند.

در حالی که هزاران ارمنی ساکن قره‌باغ بدون غذا مانده اند، کاروان کمک‌رسانی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ روز شنبه به سوی قره‌باغ حرکت کرد که اولین مورد از زمان حمله باکو محسوب می‌شود.

روسیه نیز گفته است بیش از ۵۰ تن غذا و کمک‌های دیگر به قره‌باغ ارسال کرده است.

روسیه - با استقرار ۲ هزار نیروی حافظ صلح در منطقه - اعلام کرد بر اساس شرایط آتش‌بس، تا روز شنبه ۶ خودروی زرهی، بیش از ۸۰۰ سلاح سبک، سلاح ضد تانک و سامانه‌های دفاع هوایی قابل حمل و همچنین ۲۲ هزار گلوله مهمات تحویل داده شده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که مذاکراتی با ارمنستان و آذربایجان داشته است، در شبکه‌های اجتماعی گفت: «آمریکا به حمایت ثابت خود از ارمنستان و حاکمیت و تمامیت ارضی آن ادامه خواهد داد.»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها