دو دهه پس از سقوط صدام؛ کشف گورهای جمعی جدید در عراق همچنان ادامه دارد + فیلم

يکشنبه 2 مهر 1402 - 14:58

اگرچه دو دهه از سقوط رژیم دیکتاتوری صدام در عراق می گذرد، اما مردم این کشور هنوز از آثار آن دوران رنج می برند، دورانی که جنایات صدام و تجاوزات وی به کشورهای همسایه، به کشته شدن بیش از یک میلیون عراقی منجر شد.

العالم - عراق

دو دهه پس از سقوط رژیم صدام، اجساد ناشناس در انتظار کشف هویت هستند و خانواده ها به امید یافتن فرزندان مفقود خود، گورهای جمعی را جستجو می کنند.

آری این، میراث نظام حاکم بر عراق برای ربع قرن است و آثار غم انگیز آن همچنان بر عراق و منطقه تأثیر می گذارد.

حسین علی السلطانی، رئیس بنیاد زندانیان در عراق درگفتگو با العالم اظهار داشت: هنوز قبرستان هایی در صحرای خارج از نجف و کربلا وجود دارد و گورهای جمعی نیز در نیزارها و نیز در منطقه دجیل کشف شده است زیرا صدام زندانیان را به طور جمعی اعدام می کرد.

طارق المندلاوی، مدیرکل بنیاد زندانیان عراق هم گفت: رژیم صدام تلاش می کرد تا عراقی ها را زنده به گور کند و نمونه ساده آن کشف بیش از 300 گور جمعی تاکنون در عراق توسط اداره امور گورهای جمعی در بنیاد شهدا است.

صدام کارزار حذف علما و مراجع شیعه را در عراق آغاز کرد که بارزترین آن، اعدام متفکر و مرجع عالیقدر، آیت الله سید محمد باقر صدر بود.

رژیم صدام اقدام به پاکسازی قومی و نسل کشی کردها به نام عملیات انفال کرد که به کشته شدن بیش از صد هزار نفر از جمله زنان و کودکان و تخریب 90 درصد از روستاهای کرد نشین منجر شد.

حسین علی السلطانی، رئیس بنیاد زندانیان گفت: گورهای جمعی به دو قسمت جنوبی و شمالی تقسیم شد، زیرا صدام هم با پیروان اهل بیت علیهم السلام عداوت داشت و هم با کردها.

جنایات صدام در حالی در عراق اتفاق می افتاد که سکوت غرب در برابر جنایات وحشیانه وی باعث شد تا او به کویت حمله کند و عراق را وارد یک سری جنگ های جدید یعنی جنگ های اول و دوم خلیج فارس کند که به محاصره ناعادلانه این کشور منجر شد، محاصره ای که بهای آن را مردم عراق با صدها هزار قربانی بی گناه پرداختند.

فهرست بلندبالایی از قتل عام ها و تجاوزات و جنایات و عراقی ها همچنان در تعجب هستند که آیا طنابی که دور گردن صدام انداختند، عدالت را برای میلیون ها قربانی تامین کرد یا خیر؟

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها