وزیر خارجه ونزوئلا: دلار سلاح زورگیری است، این وضعیت به‌زودی تغییر می‌کند

وزیر خارجه ونزوئلا: دلار سلاح زورگیری است، این وضعیت به‌زودی تغییر می‌کند
دوشنبه 3 مهر 1402 - 09:22

در ادامه تلاش‌های جهانی برای مقابله با سلطه دلار در تجارت بین‌المللی، وزیر خارجه ونزوئلا می‌گوید دلار در سطح دولتی سلاح زورگیری است و به‌زودی این وضعیت تغییر خواهد کرد.

العالم - آمریکا

«ایوان گیل»، وزیر امور خارجه ونزوئلا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در گفت‌‎وگو با اسپوتنیک تأکید کرد که دلار آمریکا اغلب به عنوان یک سلاح زورگیری در سطح دولتی استفاده می شود، اما به زودی این وضعیت تغییر می‌کند، زیرا گزینه های دیگری برای تجارت بین المللی ظاهر می شود.

وی دراین‌باره گفت: ایجاد یک نظم جدید جهانی مطمئناً به این کمک خواهد کرد که دلار دیگر تنها ارز در تجارت بین‌المللی نباشد. ما می‌توانیم مشاهده کنیم که چگونه محصولاتی مانند حامل‌های انرژی به طور فزاینده‌ای به ارزهایی غیر از دلار مبادله می‌شوند.

به گفته وزیر خارجه ونزوئلا «صادرکنندگان بزرگ مواد غذایی آمریکای لاتین مانند آرژانتین و برزیل نیز شروع به استفاده بیشتر از ارزهای غیر دلاری کرده‌اند.»

وی همچنین افزود: فکر می کنم به زودی گزینه های دیگری را در تجارت بین المللی شاهد خواهیم بود و هژمونی دلار کاهش خواهد یافت، چیزی که همه ما می خواهیم. از آنجایی که دلار امروز به عنوان یک سلاح اجباری علیه کشورها استفاده می شود، این توازن، این سبد ارزی در حال ظهور، برای تجارت جهانی بسیار خوب خواهد بود، دقیقاً چون ثبات را برای همه کشورهای ما فراهم می کند.

در همین راستا «علی العلاق» رئیس کل بانک مرکزی عراق دیروز یکشنبه طی سخنانی در حاشیه دیدار با رؤسای هیئت‌مدیره و مدیران بانک‌های دارای مجوز در عراق گفت: بانک مرکزی عراق در حال تلاش فشرده برای باز کردن کانال‌های ارتباط مستقیم بین بانک‌های عراق با همتایان خارجی آن در زمینه مکاتبات، مبادلات تجاری و سایر موارد است. در حال حاضر کانال‌های صدور حواله با ارزهای مختلف از جمله درهم امارات، لیر ترکیه، روپیه هند و یورو باز شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: سال آینده شاهد محدودیت کلیه معاملات داخلی تجاری و غیر آن به دینار عراق به جای دلار به جز برای مسافران خواهیم بود.

اخیراً «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس جمهور برزیل، نیز ضمن تاکید بر کنار گذاشتن دلار در تجارت بین المللی، خواستار ایجاد گزینه‌های جایگزین برای ارز آمریکایی، از جمله برای تجارت بین کشورهای عضو «بریکس» شد. رئیس جمهور برزیل در سخنانی اظهار داشت که چرا باید از دلار در تجارت با آرژانتین یا چین استفاده کنیم، در حالی که امکان انجام این کار با ارزهای ما وجود دارد. چرا کشورهایی که تقریباً نیمی از جمعیت جهان در آن‌ها زندگی می‌کنند، نمی‌تواند در این خصوص میان خود بحث کنند.

به گزارش مهر، روند دلار زدایی در جهان از هنگامی که دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفت تحریم‌های گسترده‌ای را علیه روسیه به بهانه جنگ اوکراین اعمال کند، شتاب فزاینده‌ای گرفته است و تعداد زیادی از کشورها درصدد حذف این ارز آمریکایی در تسویه حساب‌های بین‌المللی و مبادلات تجاری و جایگزینی ارزهای ملی منطقه‌ای هستند.

همچنین سال ۲۰۱۵، سران کشورهای عضو پیمان «بریکس» (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) توافق کردند، ارتباط نزدیک خود را به منظور توسعه همکاری در حوزه پولی مطابق با دستور بانک‌های مرکزی هر کشور حفظ کنند. این توافق شامل معاملات سوآپ ارز، تسویه با پول ملی و سرمایه گذاری مستقیم در ارزهای ملی بود.

پربیننده ترین خبرها