اذعان روزنامه صهیونیستی:

با وجود تحریم‌های آمریکا، شرکت‌های آلمانی و اتریشی در نمایشگاه نفت ایران شرکت کردند

با وجود تحریم‌های آمریکا، شرکت‌های آلمانی و اتریشی در نمایشگاه نفت ایران شرکت کردند
سه شنبه 4 مهر 1402 - 07:47

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست از همکاری شرکت‌های اروپایی با صنعت نفت ایران ابراز تعجب و نارضایتی کرد.

العالم - ایران

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از جروزالم پست، شرکت‌های آلمانی و اتریشی در نمایشگاه سالانه نفت ایران که توسط شرکت ملی نفت ایران اداره می‌شود، مشارکت کردند. این در حالی است که شرکت ملی نفت ایران از سوی آمریکا تحریم شده است.

یک شرکت آلمانی تولیدکننده خودروهای توربو، JCL، در نمایشگاه نفت ایران غرفه داشت. یکی از نمایندگان JCL به‌تازگی گفت این شرکت برای «گونه‌ای از مصاحبه» در نمایشگاه نفت ایران که در ماه مه برگزار شد، حضور داشته است.

بر مبنای کتابچه راهنمای نمایشگاه نفت ایران که نسخه‌ای از آن در اختیار جروزالم پست قرار گرفته است، شرکت‌های مهندسی آلمانی JCL و Heggel به همراه شرکت مهندسی اتریشی Rotorise در این نمایشگاه حضور داشتند. منبعی که در این نمایشگاه حضور داشت به جروزالم پست گفت در این رویداد، جایگاه‌های فیزیکی JCL و Rotorise را دیده است.

«فاکس نیوز دیجیتال» نخستین بار در ماه سپتامبر به حضور شرکت‌های غربی، روسی و چینی در نمایشگاه نفت ایران اشاره کرد. اسامی تعدادی از آنها نیز منتشر شده است.

نیکلای هوبرگ، سخنگوی دفتر فدرال امور اقتصادی و کنترل صادرات آلمان (BAFA) در پاسخ به پرسشی درباره شرکت‌های آلمانی که در نمایشگاه نفت ایران حضور داشتند، به جروزالم پست گفت این آژانس «هرگونه الزامات موجود تأیید یا اعمال محدودیت احتمالی را بر اساس قوانین اروپایی و ملی بررسی می‌کند.»

وی افزود: «دفتر صنعت و امنیت وزارت بازرگانی آمریکا مسئول بررسی میزان سازگاری فعالیت‌های تجاری در ایران با تحریم‌های آمریکا است.»

مشخص نیست آیا آمریکا قصد دارد شرکت‌های اروپایی، چینی و روسی حاضر در نمایشگاه نفت ایران را تحریم کند یا خیر. یکی از کارکنان وزارت خارجه آمریکا به فاکس نیوز دیجیتال گفته است که اعمال تحریم‌ها در دستور کار قرار ندارد.

دولت آلمان نیز درباره فعالیت شرکت‌های مهندسی این کشور در ایران سکوت کرده است. سخنگوی دفتر فدرال امور اقتصادی و کنترل صادرات آلمان در پاسخ به پرسشی درباره مجوز شرکت‌ها برای انجام فعالیت‌های تجاری در نمایشگاه نفت ایران به جروزالم پست گفت: «لطفا درک کنید که این مرکز به دلیل اسرار عملیاتی و تجاری نمی‌تواند درباره تک تکِ فرآیندهای صادرات اظهار نظر کند. از این منظر، اینها نه قابل تایید و نه رد است.»

سخنگوی BAFA افزود: «اطلاعات مربوط به حضور شرکت‌ها در نمایشگاه‌ها تنها توسط خود شرکت‌ها قابل ارائه است.»

جروزالم پست در دسامبر سال گذشته گزارش داده بود که بر اساس داده‌های تازه منتشر شده از سوی اداره آمار فدرال آلمان، این کشور از ژانویه تا پایان اکتبر سال ۲۰۲۲، کالا‌هایی به ارزش ۱.۲ میلیارد یورو به ایران صادر کرده است. آلمان در همین بازه زمانی حدود ۲۶۰ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرد.

پربیننده ترین خبرها