ایران: جامعه بین المللی رژیم اسرائیل را مجبور به پذیرش ان.پی.تی کند

ایران: جامعه بین المللی رژیم اسرائیل را مجبور به پذیرش ان.پی.تی کند
چهارشنبه 5 مهر 1402 - 09:12

سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل با بیان اینکه یک مسابقه تسلیحاتی هسته‌ای نگران‌کننده در حال اجرا است، گفت: جامعه بین‌المللی باید رژیم اسرائیل را به صورت الزام آور به ترک گزینه سلاح‌های هسته‌ای، پذیرش معاهده ان.پی.تی به عنوان یک عضو فاقد سلاح‌ هسته‌ای و پذیرش پادمان جامع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مجبور کند.

العالم - ایران ـ سیاسی

زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل روز سه‌شنبه وفت محلی در نشستی ‌در مجمع عمومی سازمان ملل درباره محو سلاح‌های هسته‌ای، افزود: افزایش خطر یک جنگ هسته‌ای بیش از هر زمان دیگری ما را به سناریوی قیامت نزدیکتر می‌کند. دکترین هسته‌ای توجیه گر کاربرد استفاده از سلاح‌های هسته‌ای و کاهش آستانه استفاده از آنها، همچنان به عنوان مبنایی برای استراتژی‌های هسته‌ای کشورهای دارندۀ سلاح‌های هسته‌ای به ویژه کشورهای عضو ناتو است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: یک مسابقه مسلحانه هسته‌ای نگران‌کننده در حال اجرا است. در سال ۲۰۲۳، ایالات متحده و انگلیس مبالغ شگفت‌انگیزی به ارزش ۵۰.۹ میلیارد دلار و ۳ میلیارد پوند به برنامه‌های سلاح‌های هسته‌ای خود اختصاص دادند که به آنها امکان گسترش غیرمحدود قابلیت‌های هسته‌ای خود را می‌دهد.

وی تصریح کرد: این اقدامات نشانه‌ واضحی از قصور مداوم کشورهای دارندۀ سلاح‌های هسته‌ای در پایبندی به تعهدات خلع سلاحی خود طبق معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و سایر تعهداتی است که در کنفرانس‌های بازنگری آن از جمله ۱۳ مرحله عملی سال ۲۰۰۰ و ۲۲ برنامه اقدام سال ۲۰۱۰ در زمینه تسلیحات هسته‌ای پذیرفته‌اند.

ارشادی گفت: ایران مثل سایر کشورهای فاقد سلاح‌ هسته‌ای از این وضعیت نگران‌ است و خواهان پایبندی کامل کلیه کشورهای دارندۀ سلاح‌های هسته‌ای به تعهدات ماده ۶ و سایر تعهدات مرتبط با خلع سلاح هسته‌ای است.

معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل ادامه داد: ایران نگرانی عمیق خود را در مورد تأخیرهای مداوم و طولانی در اجرای قطعنامه سال ۱۹۹۵ و برنامه اقدام سال ۲۰۱۰ برای منطقه خاورمیانه اعلام می‌کند. رژیم اسرائیل با حمایت ایالات متحده، همواره با تمام اقدامات تأسیس منطقه خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای مخالفت کرده و حتی ایران را با سلاح هسته‌ای تهدید می‌کند. ما این اقدام نامشروع، غیرقانونی و غیر مسئولانه رژیم اسرائیل را شدیدا محکوم می‌کنیم.

وی افزود: جامعه بین‌المللی باید رژیم اسرائیل را به صورت الزام آور به ترک گزینه سلاح‌های هسته‌ای، پذیرش ان.پی.تی (NPT ) به عنوان یک عضو فاقد سلاح‌ هسته‌ای و پذیرش پادمان جامع آژآنس بین‌المللی انرژی اتمی مجبور کند.

معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل تاکید کرد: تنها تضمین عدم کاربرد سلاح هسته‌ای انهدام کامل آنهاست و برای این منظور کنوانسیون جامع سلاح‌های هسته‌ای باید توسط کنفرانس خلع سلاح تدوین شود.

پربیننده ترین خبرها