واشنگتن: ایران با آژانس اتمی همکاری کند!

واشنگتن: ایران با آژانس اتمی همکاری کند!
چهارشنبه 5 مهر 1402 - 01:35

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با دستمایه قرار دادن ادعای آژانس اتمی برای متهم کردن ایران به تنش‌زایی، خواستار همکاری کامل تهران با این سازمان شد.

العالم - آمریکا

«متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه سیاه‌نمایی درخصوص برنامه هسته‌ای ایران و به‌جهت کاهش انتقادات اخیر از دولت «جو بایدن»، ایران را به تنش‌زایی در حوزه هسته‌ای متهم کرد.

میلر شامگاه سه‌شنبه طی نشست خبری در مقر این وزارتخانه، مدعی شد که اگر ایران می‌خواهد فضا را برای دیپلماسی با آمریکا مهیا کند، باید گام‌هایی برای تنش‌زدایی درمورد برنامه هسته‌ای خود بردارد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، میلر در پاسخ به سوالی درباره ادعای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره لغو مجوز فعالیت بازرسان این سازمان در ایران گفت: «ایران اگر می‌خواهد تنش‌ها را کاهش دهد و فضایی برای دیپلماسی ایجاد کند، باید گام‌های تنش‌زدا بردارد».

وی در ادامه ادعاهای خود توضیح داد: «فقط در چند هفته گذشته، ما شاهد انجام اقداماتی از سوی ایران برای تضعیف توانایی آژانس اتمی برای انجام کار خود بوده‌ایم. بنابراین اگر ایران واقعاً در برداشتن گام‌های کاهش تنش جدی است، اولین کاری که می‌تواند انجام دهد، همکاری با آژانس اتمی است».

طبق این گزارش، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: «گام‌هایی که درباره آن صحبت می‌کنیم به عنوان مقدمه‌ای بالقوه برای از سرگیری مذاکرات ایران و آمریکا، خواه مستقیم یا غیرمستقیم، به برنامه هسته‌ای ایران مربوط می‌شود».

به نوشته رویترز، با این حال، وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران باید تمام اقدامات مورد نظر آمریکا را قبل از موافقت واشنگتن با مذاکرات مستقیم یا غیرمستقیم با تهران انجام دهد، اظهار داشت: «من چنین چیزی را نگفتم».

این صحبت‌های میلر، دومین مرتبه از اظهارات مقام‌های آمریکایی در روزهای اخیر بود که از ایران به بهانه اتهام‌زنی آژانس اتمی انتقاد کردند.

پیش از این نیز اتحادیه اروپا، جمهوری اسلامی ایران را به عدم همکاری با آژانس متهم کرد و مدعی شد:‌ «ما متأسفیم که ایران گام‌های لازم برای پایبندی به تعهدات هسته‌ای‌اش را برنداشته است».

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها