روایت «راشاتودی» از فعالیت مخفی سازمان سیا در ارمنستان

روایت «راشاتودی» از فعالیت مخفی سازمان سیا در ارمنستان
چهارشنبه 5 مهر 1402 - 15:10

شبکه خبری راشا تودی در گزارشی به حضور آژانس توسعه جهانی آمریکا در ارمنستان پرداخت که به عنوان «تکه‌ای از سازمان سیا» در این کشور منطقه قفقاز جنوبی فعالیت می‌کند.

العالم - اروپا

به گزارش تارنمای شبکه خبری راشا تودی، مسئولان ارمنی در منطقه مورد مناقشه قره باغ هفته گذشته پس از مواجهه با یک عملیات نظامی از سوی نیروهای جمهوری آذربایجان توافق کردند تا سلاح‌های خود را زمین بگذارند و اجازه دهند منطقه به جمهوری آذربایجان تعلق گیرد.

اگرچه نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان نیروهای حافظ صلح روسیه را به شکست در جلوگیری از حمله جمهوری آذربایجان به قره باغ متهم کرده، خود او پیشتر این منطقه را تحت حاکمیت جمهوری آذربایجان به رسمیت شناخته بود. وی به دنبال فاصله گرفتن از متحدان سنتی در مسکو و جلب توجه آمریکا با انجام رزمایش‌های نظامی و ارسال پول به اوکراین است.

رسانه روسی با طرح این سوال که آژانس توسعه جهانی ایالات متحده چه کاری در ارمنستان انجام می‌دهد؟، نوشت: یوری کیم دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور اوراسیا و اروپا روز دوشنبه به ایروان سفر کرد. بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، این سفر بمنظور تاکید بر «حمایت آمریکا از حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی و دموکراسی و رسیدگی به نیازهای بشر دوستانه ناشی از خشونت اخیر در قره باغ انجام گرفته است.»

طبق گزارش تارنمای آژانس توسعه جهانی آمریکا، سال گذشته این آژانس ۳۳.۷ میلیون دلار برای ارمنستان هزینه کرده است. تقریبا نیمی از این میزان برای دولت و پروژه‌های جامعه مدنی بود. این آژانس اعلام کرد که قصد دارد انتقال راهبردی ارمنستان به یک جامعه فراگیرتر، دموکراتیک و به لحاظ اقتصادی منعطف را تسریع کند.
آژانس توسعه جهانی ایالات متحده آمریکا، اولین منبع توزیع کننده کمک خارجی غیر نظامی با یک بودجه سالانه تقریبا ۳۰ میلیارد دلاری است، این آژانس در بیش از ۱۰۰ کشور فعال است. در حالیکه برخی از این ماموریت‌ها برای تدارک مستقیم غذا و دارو به کشورهای در حال توسعه است، این آژانس متهم به حمایت مالی از تحقیق بیولوژیک خطرناک است و به گفته رابرت اف کندی نامزد ریاست جمهوری آمریکا یک برش از سازمان سیا به حساب می‌آید.

آژانس توسعه جهانی آمریکا در حال حاضر به دنبال پیمانکارانی برای گردشگری و واکنش به فجایع در ارمنستان است. هرچند، سایر آژانس‌های دولت آمریکا پیشتر میلیون‌ها دلار برای بازسازی دولت ارمنستان و جامعه مدنی برای بهبود وجهه آمریکا هزینه کرده است.

بر اساس گزارش تارنمای پیمانکاری دولت آمریکا، وزارت خارجه این کشور اکنون قصد دارد یک مشاور قانونی برای بازنویسی قوانین کار ارمنستان استخدام، ۱.۵ میلیون دلار در ابتکارهای مبارزه با فساد هزینه و یک شبیه ساز تمرینی سلاح برای پلیس ارمنستان خریداری کند.

وزارت خارجه آمریکا به یک اندیشکده که مورد حمایت مالی آژانس توسعه جهانی، اتحادیه اروپا و انگلیس است، تقریبا ۳۰ هزار دلار پرداخت کرده تا کمپین‌های خبرسازی را زیر سوال ببرد. به علاوه از تمرین ضد پروپاگاندا برای خبرنگاران ارمنی حمایت مالی کند. ۷۰ هزار دلار دیگر برای ارتقای رسانه‌های دولتی آمریکا در تلویزیون ارمنستان هزینه شده درحالیکه ۲۵ هزار دلار هم برای حمایت از برنامه‌های همجنس بازان داده است.

راشا تودی در مورد برنامه‌های دیگر دولت آمریکا در ارمنستان ادامه داد: به اضافه، وزارت دفاع آمریکا به دنبال ساخت یک تاسیاست «کاهش تهدید بیولوژیکی» در ارمنستان است. در حالیکه توضیح ارائه شده توسط پنتاگون درمورد این تاسیسات مبهم است، روسیه این کشور را به استفاده از آزمایشگاه‌های مشابه در اوکراین برای تحقیق و تولید سلاح‌های بیولوژیکی متهم کرده است.

به گزارش ایرنا، ارمنستان یک جمهوری سابق شوروی و عضو سازمان پیمان امنیت جمعی است. وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه هشدار داد که پاشینیان با رو کردن به غرب دست به اشتباه بزرگی می‌زند و اعلام کرد درحالیکه روسیه و ارمنستان منافع مشترک گسترده در زمینه‌های امنیت و توسعه دارند، آمریکا تنها از ارمنستان استفاده می‌کند تا با وارد آوردن آسیب راهبردی به روسیه، منطقه اوراسیا را بی ثبات سازد.

پربیننده ترین خبرها