اولین جلسه تحقیقات استیضاح بایدن برگزار شد

اولین جلسه تحقیقات استیضاح بایدن برگزار شد
پنج‌شنبه 6 مهر 1402 - 21:03

قانونگذاران جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا امروز پنجشنبه اولین جلسه استماع در خصوص تحقیقات استیضاح جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را برگزار کردند.

العالم - آمریکا

قانونگذاران جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا امروز پنجشنبه اولین جلسه استماع در خصوص تحقیقات استیضاح جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را برگزار کردند.

رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند در شرایطی که احتمال تعطیل شدن دولت فدرال ایالات متحده قوت گرفته قانونگذاران جمهوری‌‌خواه در جلسه امروز وعده دادند به کاوش عمیق درباره ادعاهای مطرح درباره فساد خانواده جو بایدن خواهند پرداخت.

جلسه امروز برای تحقیقات استیضاح را «کمیته حسابرسی و نظارتی مجلس نمایندگان» آغاز کرد و در طی آن «جیمز کومر»، رئیس این کمیته مدعی شد تحقیقات انجام شده تا کنون «از مجموعه فراوانی از شواهد پرده برداشته‌اند که نشان می‌دهند جو بایدن چگونه از سمت خود برای رساندن منفعت مالی به خانواده‌اش استفاده کرده است.»

کومر با اشاره به ادعاهایی که محور اکثر آنها را ارتباطات تجاری «هانتر بایدن»، پسر رئیس‌جمهور ایالات متحده تشکیل می‌دهد گفت: «سال‌هاست که رئیس‌جمهور بایدن درباره مطلع بودنش از معاملات تجاری مفسدانه خانواده‌اش و مشارکت در آنها به مردم آمریکا دروغ گفته است.»

سیاسی‌کاری‌های حزبی یا تحقیقات واقعی؟

نمایندگان جمهوری‌خواه از زمان به دست آوردن کنترل نسبی بر مجلس نمایندگان آمریکا در ابتدای سال جاری میلادی خواستار تحقیقات درباره مراودات تجاری خانواده بایدن شده‌اند. این در حالی است که قانونگذاران جمهوری‌خواه این تحقیقات را کنشی با انگیزه‌های سیاسی خوانده و آن را رد کرده‌اند.

کاخ سفید هم ادعاها در این خصوص را رد کرده است. یک سخنگوی کاخ سفید چند روز پیش گفت تحقیقات استیضاح بایدن «سیاسی‌کاری‌های افراطی در بدترین حالت آن» توصیف کرده است.

«کوین مک‌کارتی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا چند ماه پیش دستور آغاز روند تحقیقات استیضاح توسط کمیته‌های مقتضی در این مجلس را صادر کرد. او گفت که تحقیقات انجام‌شده تا آن مقطع از وجود یک «فرهنگ فساد» اطراف خانواده بایدن پرده برداشته‌اند.

مک‌کارتی روز 12 سپتامبر در جمع خبرنگاران گفت: «ادعاهایی در خصوص سوءاستفاده از قدرت، مانع‌تراشی در اجرای عدالت و فساد در این خصوص مطرح است که انجام تحقیقات بیشتر توسط مجلس نمایندگان را ایجاب می‌کند.»

در سوی مقابل، نماینده‌های دموکرات معتقدند هدف جمهوری‌خواهان از کلید زدن این تحقیقات منحرف کردن اذهان عمومی از پرونده‌های قضایی مطرح‌شده علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و اصلی‌ترین رقیب انتخاباتی بایدن و ضربه زدن به کارزار انتخاباتی بایدن است.

کوران رقابت‌های انتخابات

رئیس‌جمهور سابق آمریکا با ده‌ها اتهام در چهار پرونده جنایی مجزا مواجه است که علاوه بر پرونده حمله به کنگره آمریکا در ششم ژانویه، شامل تحقیق درباره نگهداری اسناد طبقه‌بندی شده بعد از ترک کاخ سفید و پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن پیش از انتخابات سال ۲۰۱۶ است.

با وجود این پرونده‌ها ترامپ همچنان در نظرسنجی‌های انتخاباتی در مقابل سایر نامزدهای جمهوری‌خواه برای کسب نامزدی این حزب در انتخابات ۲۰۲۴ پیشتاز است. نتایج جدیدترین نظرسنجی‌ها پس از دومین مناظره جمهوری‌خواهان که چهارشنبه شب برگزار شد، نشان می‌دهد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا و از نامزدهای اصلی حزب جمهوری‌خواه با انصراف از شرکت در این مناظره، در حقیقت پیروز اصلی مناظره شناخته شده است.

ترامپ در اولین مناظره نامزدهای جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری آمریکا شرکت نکرد و دیگر نامزدهای هم‌حزبی را در سطح خود ندانست. نتایج جدیدترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که در بین نامزدهای جمهوری‌خواه، ترامپ با ۵۶.۶ درصد در صدر قرار دارد.

جیمی راکین، عضو ارشد دموکرات در کمیته نظارتی مجلس نمایندگان چند هفته پیش گفت: «هیچ ادله‌ای مبنی بر ارتکاب اشتباه از سوی رئیس‌جمهور بایدن وجود ندارد.»

استیضاح در بحبوحه احتمال تعطیلی دولت

تحقیقات استیضاح بایدن در شرایطی انجام شده که کوین مک‌کارتی از سوی راست‌گرایان در حزب جمهوری‌خواه برای انجام اقدامی جهت تحت فشار قرار دادن جو بایدن دموکرات تحت فشار قرار گرفته بود.

در همین راستا، جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان قصد دارند طی روزهای آینده جلوی تصویب لایحه بودجه را بگیرند. این اقدام منجر به تعطیلی دولت فدرال ایالات متحده خواهد شد.

کنگره آمریکا بایستی تا نیمه شب شنبه (ساعت 4 بامداد به وقت گرینویچ در روز یکشنبه) این لایحه را تصویب کند. در غیر این صورت، بخش‌های زیادی از دولت فدرال تعطیل خواهد شد.

راسکین روز پنشجنبه از جمهوری‌خواهان بابت برگزاری جلسه استماع در خصوص تحقیقات استیضاح بایدن همزمان با قوت گرفتن احتمال تعطیلی دولت فدرال به شدت انتقاد کرد.

او گفت: «در حالی که تنها 62 ساعت با تعطیل شدن دولت فدرال ایالات متحده آمریکا فاصله داریم جمهوری‌خواهان تحقیقات استیضاح را بر پایه دروغ‌های غیرمعتبر و غیرموجه کلید زده‌اند.»

ادعاهای فساد درباره خانواده بایدن

قانونگذاران جمهوری‌‌خواه بایدن را به کسب نفع شخصی و رساندن منفعت مالی به خانواده‌اش از طریق سیاست‌هایی متهم می‌کنند که او در دوران حضور به عنوان معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده بین سال‌های 2009 تا 2017 اتخاذ کرده است.

«جیمز کومر» اردیبهشت‌ماه سال جاری با ارائه جزئیاتی جدید مدعی شد اعضای خانواده «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا از جمله پسر او «هانتر» میلیون‌ها دلار از شرکت‌های مستقر در چین و رومانی دریافت کرده‌اند.

هانتر بایدن متهم است از نام پدرش برای بستن قراردادهای جذاب تجاری و مرتبط شدن با شرکت‌هایی که به فساد اشتهار داشته‌اند استفاده کرده است. او البته از سال ۲۰۱۸ نیز به دلیل احتمال فرار مالیاتی تحت تحقیقات قرار دارد.

نمایندگان جمهوری‌خواه می‌گویند هانتر بایدن، زمانی که پدرش معاون رئیس‌جمهور آمریکا بود در ازای درخواست مبالغ هنگفت به شرکت‌های مرتبط با دولت‌های لیبی و چین پیشنهاد لابی‌گری داده است. او علاوه بر این، افرادی که می‌خواسته‌اند کارهایشان انجام شود را به مقام‌های بلندپایه دولت آمریکا وصل کرده است.

روزنامه نیویورک‌پست سال ۲۰۲۰ با استناد به یکی از ایمیل‌های خود هانتر بایدن نوشته بود او سالانه ۱۰ میلیون دلار از یک میلیاردر چینی صرفا بابت وصل کردن افراد به مقام‌های دولت آمریکا دریافت می‌کند.

پایگاه «اینسایدر» چند ماه پیش درباره این فعالیت‌های مشکوک پسر رئیس‌جمهور آمریکا نوشته بود: «یکی از شرکای او (هانتر بایدن) گفته علی‌رغم گزارش‌ها درباره سوءاستفاده او از زنان و مصرف مواد مخدر او هنوز هم می‌تواند به دلیل دسترسی‌هایی که به وزارتخانه‌های خارجه و خزانه‌داری آمریکا و همچنین مقام‌های "سطح بالا" در چین دارد شریک ارزشمندی باشد.»

گزارش اینسایدر حاکی است هانتر در سال ۲۰۱۳ همراه پدرش در سفری رسمی با هواپیمای اختصاصی معاون رئیس‌جمهور به پکن پرواز کرده و در آنجا با «جوناتان لی»، سرمایه‌گذار بزرگ چینی دیدار کرد.

جمهوری‌خواهان مضاف ر این ادعا می‌کنند هانتر بایدن از ارتباطات خانوادگی خود برای تسهیل دیداری در سال ۲۰۱۶ میان یک سیاستمدار صرب‌تبار که در تلاش برای رسیدن به سمت دبیر کلی سازمان ملل بوده و «کالین کال»، مشاور وقت «جو بایدن» استفاده کرده است.

جمهوری‌خواهان می‌گویند این سیاستمدار صرب‌تبار به نام «ووک جرمیک» تلاش کرده از شراکت تجاری‌اش با هانتر بایدن برای برگزاری دیداری با کالین کال استفاده کند. ایمیل‌های رد و بدل شده نشان می‌دهد جرمیک این دیدار را به عنوان بخشی از تلاش‌هایش برای رسیدن به سمت دبیر کلی سازمان ملل می‌خواسته.

آنها در اتهامی دیگر علاوه بر این ادعا می‌کنند وزارت دادگستری آمریکا در یک پرونده برای تحقیقات مالیاتی از هانتر بایدن مداخله کرده است.

بخش دیگری از تحقیقات این کمیته به لابی‌گری ستاد انتخاباتی بایدن برای لاپوشانی فساد خانوادگی او در بحبوحه انتخابات ۲۰۲۰ مربوط می‌شود. «مایک جوزف مورل»، رئیس اسبق سیا که در سال ۲۰۲۰ با نگارش نامه‌ای جنجالی از گزارش‌های موثق و درست درباره انواع فسادهای «هانتر بایدن» اعتبارزدایی کرده بود چند هفته پیش اعتراف کرده که ستاد انتخاباتی «جو بایدن» در نگارش آن نامه نقش داشته است.

مورل که بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ ریاست سیا را به عهده داشت مبتکر نامه‌ای بود که در آن ادعا شده بود گزارش روزنامه «نیویورک‌پست» درباره هانتر بایدن احتمالاً بخشی از کارزار غلط‌رسانی و دروغ‌رسانی روسیه برای کمک به «دونالد ترامپ» در انتخابات است.

آن نامه به امضای ۵۱ مقام سابق اطلاعاتی از جمله مورل رسید و در بحبوحه رقابت‌های انتخاباتی مورد توجه بسیار قرار گرفت؛ به حدی که توانست گزارش صحیح روزنامه نیویورک‌پست درباره فساد هانتر بایدن را در اذهان عمومی از اعتبار ساقط کند. جو بایدن هم در یکی از مناظره‌‌هایش با ترامپ، برای رد ادعاهای او درباره فساد خانوادگی به همین نامه استناد کرد.

با این حال، سال ۲۰۲۱ بعد از آنکه بایدن در انتخابات پیروز شد نشریه پولیتیکو گزارش داد که اسناد منتشرشده در نیویورک‌پست واقعیت داشته‌اند و ۵۱ امضاکننده نامه مذکور ممکن است با هدف کمک به کارزار انتخاباتی نامزد حزب دموکرات دروغ گفته باشند.

فارس

پربیننده ترین خبرها