کاخ سفید: عربستان و اسرائیل در حال حرکت به سمت توافق سازش هستند

کاخ سفید: عربستان و اسرائیل در حال حرکت به سمت توافق سازش هستند
شنبه 8 مهر 1402 - 04:08

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی در حال حرکت به سمت توافق بر سر کلیات توافق برای عادی‌سازی روابط هستند.

العالم - عربستان سعودی

پیش از این منابع خبری گزارش داده‌اند عربستان سعودی در ازای عادی‌‌سازی روابط با صهیونیست‌ها خواستار دریافت ضمانت‌های امنیتی از ایالات متحده، دریافت کمک برای توسعه برنامه بومی هسته‌ای و کاهش محدودیت برای دریافت سلاح‌های آمریکایی است.

تحلیلگران پیش از این گفته‌اند روی کارآمدن کابینه راست افراطی در فلسطین اشغالی به ریاست «بنیامین نتانیاهو» موجب شده برخی از کشورهایی که عادی‌سازی روابط با تل‌آویو را آغاز کرده بودند آن را به حالت تعلیق درآورند.

بسیاری از نماینده‌های دموکرات در مجلس سنا که بایستی احتمالاً به بخش‌هایی از توافق ریاض و تل‌اویو رأی بدهند انتقادهای سرسختانه‌ای هم به دولت عربستان سعودی و هم به رژیم صهیونیستی دارند.

عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با عربستان سعودی غیر از عوامل یادشده در بالا با موانع دیگری هم روبرو است. منابع آگاه چند ماه پیش به آکسیوس گفته بودند یکی از بزرگترین موانع برای ایجاد یک توافق گسترده بین عربستان سعودی و اسرائیل درخواست ریاض برای ارتقاء همکاری نظامی این کشور با آمریکا و دسترسی‌اش به سامانه‌های تسلیحاتی بسیار پیشرفته است.

سعودی‌ها علاوه بر ان خواستار آن هستند که کاخ سفید برای خریداری مهمات برای نیروی هوایی عربستان سعودی مجوز صادر کند. دولت بایدن به فاصله چند هفته بعد از ورود به کاخ سفید فروش چنین مهماتی به عربستان را به دلیل جنگ یمن به حالت تعلیق درآورد.

مانع دیگر در این مسیر، درخواست عربستان سعودی برای برخوردارشدن از حمایت آمریکا جهت توسعه برنامه هسته‌ای این کشور و از جمله غنی‌سازی اورانیوم است.

توسعه برنامه هسته‌ای عربستان و غنی‌سازی اورانیوم در خاک آن کشور برای رژیم اسرائیل منشأ نگرانی‌های جدی است اما مقام‌های اسرائیلی می‌گویند رایزنی‌هایی برای رسیدن به چندین راه حل در این خصوص در جریان است.

چند ماه پیش روزنامه نیویورک تایمز هم در گزارشی درباره موانع این توافق نوشته بود رژیم صهیونیستی به این درک رسیده که عربستان سعودی به وعده نتانیاهو مبنی بر عدم الحاق کرانه باختری راضی نخواهد شد و به «اقدامات قابل توجه در میدان عمل» نیاز دارد.

در آن گزارش تصریح شده بود بعید است که چنین «اقدامات قابل توجه در میدان عمل» مورد تایید عناصر افراطی کابینه نتانیاهو قرار گیرد و اعمال فشار در این راستا می‌تواند باعث از بین رفتن آن شود.

علی‌رغم این موانع در هفته‌های گذشته، نشانه‌هایی از نزدیک‌تر شدن دو طرف به یک توافق ظاهر شده بود. محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و حاکم غیررسمی این کشور حدود 10 روز پیش در گفت‌وگویی با شبکه خبری فاکس‌نیوز گفته بود دو طرف روز به روز به توافق سازش نزدیک می‌شوند.

برخی از تحلیلگران موافقت عربستان سعودی طی روزهای گذشته با افزایش نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را هم نشانه‌ای از نزدیک‌تر شدن تل‌آویو و ریاض به توافق سازش تفسیر کرده‌اند.

پربیننده ترین خبرها