نقشه «ب» آمریکا در سوریه؛ پیام واشگنتن به گروه‌های تروریستی چیست؟

نقشه «ب» آمریکا در سوریه؛ پیام واشگنتن به گروه‌های تروریستی چیست؟
يکشنبه 9 مهر 1402 - 20:08

آمریکا در راستای سیاست‌ تشدید تنش این کشور در سوریه اعلام کرد که عنوان سفارت این کشور تغییر کرده و با حذف کلمه دمشق، آرم سفارت آمریکا در سوریه جایگزین آن خواهد شد.

العالم ـ نظرکده

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین بر آمادگی این کشور برای انتقال سفارت خود از دمشق به حسکه – جایی که پایگاه‌های نظامی آن واقع شده‌اند – برای کنترل کامل این منطقه و ایجاد پایگاه‌هایی برای گروه مسلح قسد تأکید کرد.

در همین زمینه قاسم حدرج، مشاور روابط بین الملل معتقد است تلاش آمریکا برای تقسیم سوریه چیز تازه ای نیست بلکه یک نقشه قدیمی است که اکنون درصدد اجرایی کردن آن است.

وی در این باره به اظهارات جان کری، وزیر خارجه آمریکا در سال 2015 استناد کرد که در کمیسیون روابط خارجی کنگره گفته بود به خاطر مقاومت دولت سوریه ناچار خواهیم شد به سراغ پلن «ب» یعنی طرح تقسیم سوریه برویم.

حدرج خاطرنشان می کند: حضور دیپلماتیک در یک کشور باید با اجازه و موافقت کشور میزبان باشد. اگر سفیر آمریکا در سال 2012 از سوریه اخراج شد، پس آمریکا اینک فقط یک نیروی اشغالگر در خاک سوریه به شمار می آید.

به گفته وی، آمریکا در سوریه به گروه مسلح کُردهای قسد و عشایر عرب تکیه می کند و به دنبال ادغام گروه های تروریستی است همچون گروه تروریستی رقه که به النصره و داعش پیوست. سپس نامی جدید تحت عنوان "ارتش سوریه آزاد" تعیین و ماموریت های جدید به آنها واگذار کند.

وی می گوید: درگیری های اخیر میان قسد و عشایر عرب چیزی جز یک سناریوی هالیوودی برای روحیه بخشی به قبایل نبود؛ مبنی بر آنکه آمریکا به آنها اجازه درگیری با قسد را داده است. در واقع این اقدام آمریکا برای آماده سازی قبایل برای طرحی جدید و ماموریت های جدید است که مهمترین آن قطع جاده التنف در مثلث مرزی میان سوریه عراق و اردن برای جلوگیری از ارسال کمکها به مقاومت در لبنان و فلسطین است.

این مشاور روابط بین الملل اظهار داشت: قسد ماموریت دیگری دارد. قسد درصدد تجزیه سوریه است مسئله ای که به ضرر ترکیه و ایران است. آمریکا اهداف متعددی دارد و در راس آن ماندن در سوریه به بهانه حمایت از عشایر و قسد و سیطره بر ثروت های سوریه در حسکه است.

در همین زمینه حیان سلمان پژوهشگر سیاسی عرب معتقد است: در موضوع تقسیم سوریه توسط آمریکا هیچ چیز جدیدی وجود ندارد، نکته جدیدی که در این باره وجود دارد این است که آمریکا در مقابل شکست‌های فراوان خود در بسیاری از مناطق جهان مانند اوکراین، آفریقا و ...؛ اینک چهره واقعی خود را نشان داده است. آمریکا پس از اشغال عراق طرح های بسیاری برای تقسیم سوریه ارائه داد و نقشه هایی مبنی بر لغو حضور نهادهای فلسطینی در سوریه و قطع ارتباط با حزب الله و ایران و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونستی را مطرح کرد و اینک اسم سفارت خود در دمشق را تغییرداده است.

وی می گوید: سوریه تجزیه را نمی پذیرد. از این رو آمریکا به اجرای پلن «ب» روی آورد و خواست تا این پیام را به باندهای جنایتکار خود در سوریه ارسال کند مبنی بر آنکه سفارتش در دمشق نیست بلکه در خاک سوریه است بدین معنا که آمریکا در صدد تجزیه سوریه است. اما طرح های آمریکا قطعا شکست خواهد خورد همان طور که پیش از این تمام اقدامات این کشور برای ایجاد تنش در خاورمیانه با شکست مواجه شد.

پربیننده ترین خبرها