پیام های کلیدی سخنان اخیر سید نصرالله

پیام های کلیدی سخنان اخیر سید نصرالله
سه شنبه 11 مهر 1402 - 15:13

سید حسن نصر الله، دبیر کل حزب الله لبنان به مناسبت سالروز میلاد رسول اکرم (ص) و امام صادق علیه السلام و همزمان با هفته وحدت اسلامی بیاناتی مهم را در خصوص مهمترین مسائل جهان اسلام و منطقه و مسائل داخلی اظهار کردند.

العالم - نظرکده

طلال عتریسی، استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل سیاسی گفت: یک اصل تاریخی و مهمی وجود دارد که همه فلاسفه و ادبا بر آن تأکید کرده اند و آن این است که وحدت، اساس پیروزی است. وی خاطرنشان کرد که تاریخ مسلمانان نشان می دهد که هر جا که وحدت در مقابله با حملات و اشغالگری بیگانگان وجود داشته است، پیروزی محقق شده است و هر جا دچار تفرقه شده ایم، شکست خورده ایم.

این کارشناس به تجربه جنگ اکتبر اشاره کرد و گفت این جنگ به خودی خود یک نقطه عطف (در تاریخ اسلام) بود و چیزی به شکست کامل رژیم صهیونیستی نمانده بود حتی تهدید به سلاح هسته ای هم مطرح شد، اما جبهه مصر با تصمیم سیاستمداران این کشور، فروپاشید. لذا وحدت بین اقشار مختلف جامعه در مقابله با مشکلات به خصوص تهدیدهای خارجی، اصل اساسی است. مسلمانان در طول تاریخ، پیوسته هدف حمله و جنگ بوده و سرزمین شان همواره در معرض اشغال شدن بوده است مخصوصا که در داخل جوامع اسلامی همواره جریان ها و رویکردهای مختلف وجود داشته است.

عتریسی خاطرنشان کرد که استراتژی آمریکا از سالها پیش با تمرکز بر موضوع سازش و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، وحدت اعراب و مسلمانان را هدف قرار داده است. لذا تعدادی از کشورها را دور خود جمع کرده و ادعا کرد که آنها اصل سازش را پذیرفته اند؛ آنها تحت تأثیر طرح فریبنده "ائتلاف ابراهیمی" و وحدت ادیان ابراهیمی قرار گرفتند و لابد رژیم صهیونیستی در کانون این ائتلاف است.

این کارشناس همچنین خاطرنشان می کند که اکنون برخی در تلاشند ایده وحدت را مصادره کرده و آن را به بهانه ای برای سازش با رژیم صهیونیستی تبدیل کنند.

وی تصریح می کند که سید حسن نصر الله درباره این موضوع که سازش تبدیل به مقدمه ای برای عادی شدن ائتلاف با رژیم صهیونیستی و در نهایت باز شدن دست این رژیم برای ارتکاب جنایات بیشتر در داخل فلسطین شود، هشدار داده است.

این کارشناس تأکید می کند که برخی کشورها از چند سال پیش توافق سازش با رژیم صهیونیستی را امضا کرده اند اما در مقابل، تشدید مقاومت فلسطینیها در برابر رژیم اشغالگر و عملیات جمعی و فردی آنها در برابر اشغالگران شامل حمله با سلاح سرد و تصادف های خودرویی در اردوگاه ها و شهرک های مختلف صهیونیست نشین، به دشمنان گوشزد کرده است که مقاومت توقف ناپذیر است.

طالب ابراهیم، پژوهشگر مسائل سیاسی هم می گوید مردم و کلا گروه ها وقتی که با خطری مواجه می شوند به فکر وحدت می افتند. در حال حاضر رژیم صهیونیستی خطری است که امت اسلامی را تهدید می کند و چاره ای جز وحدت در برابر این خطر نیست. اما امت عربی و اسلامی در برابر این خطر متحد شوند و در زمینه های اقتصادی و دیپلماتیک به وحدت برسند، به موازنه نظامی هم (در برابر دشمن) دست می یابند.

وی خاطرنشان کرد که سید حسن نصرالله در بیانات خود به جنگ های تبلیغاتی و نرم و هوشمندانه اشاره کرده و گفته است که سازش با رژیم صهیونیستی، پاداشی است به این رژیم که لایق آن نیست. این سازش باعث ایجاد تفرقه هر چه بیشتر بین مسلمانان و تضعیف آنها در برابر دشمن می شود.

ابراهیم درباره مهاجرت سوری ها به لبنان و سخنان سید نصر الله درباره نقشه های آمریکا برای محاصره سوریه و اعمال قانون سزار بر این کشور که باعث چنین مهاجرتی شده است، گفت که هدف سید نصرالله از این سخنان، تمرکز بر بخش مهمی از بحران سوریه و رفتارهای غرب و آمریکا در قبال این کشور است.

پربیننده ترین خبرها