جشن برداشت زیتون به عنوان نماد مقاومت در فلسطین + فیلم

جمعه 14 مهر 1402 - 14:20

فلسطینیان فصل برداشت زیتون را به عنوان نماد مقاومت جشن گرفتند و بر پایبندی خود به سرزمین مادری خود تاکید کردند.

العالم _ فلسطین اشغالی

درخت زیتون قدیمی ترین درخت در فلسطین است. فلسطینیان تاکید دارند که اجداد آنان اولین کسانی بودند که کشت زیتون را توسعه دادند و روغن آن را استخراج و روی آن سرمایه گذاری کردند. برخی از مورخان فلسطینی می گویند که قدمت برخی از درختان زیتون در فلسطین از پنج هزار سال بیشتر است، به این معنی که قدمت آن بیش از همه مشاغلی است که فلسطین به خود دیده است.

فلسطینان ساکن غزه نیز فصل برداشت زیتون را جشن گرفته اند. این فصل با افروختن آتش و تهیه نان ساج فلسطینی همراه است که از نظر تاریخی، با زیتون پیوند خورده است. مراسم جشن امسال در غزه با حضور داوطلبانی به نشانه حمایت از کشاورزان فلسطینی برگزار شد.

اکرام یوسف، داوطلب و فعال اجتماعی فلسطینی به خبرنگار العالم گفت: من همیشه در روز برداشت زیتون کنار کشاورزان حضور می یابم تا در چیدن زیتون، پختن نان صاج و تهیه صبحانه سنتی برای کمک به روجیه کشاورزان به آنان کمک کنم.

شرکت کنندگان در جشن زیتون تاکید کردند که درخت زیتون گواهی زنده بر حضور مداوم طولانی مدت فلسطینیان در سرزمین آنان است. آنان و درختان زیتون در سرزمین فلسطین ریشه دارند و این اسرائیل است که پایان می یابد.

یک زن داوطلب به خبرنگار العالم گفت: هر کشاورز به زمین خود می آید و با دستان خود محصول سال را درو می کند و بسیار خوشحال است، به ویژه اینکه درخت زیتون نماد آرامش، استواری و امنیت است.

زن دیگری به خبرنگار ما گفت: ارتباط درخت زیتون با موضوع فلسطین به این دلیل است که به نیاکان ما و میراث ما معنی می بخشد هرچند اشغالگران اسرائیلی تلاش زیادی برای محو این میراث دارند.

«امجد ابوحمزه» مدیر مرکز داوطلبان وطن، به شبکه العالم گفت: امروز را با کشاورزان فلسطینی می گذرانیم و با آنان زیتون می چینیم. این فعالیت برای حمایت از کشاورزان فلسطینی و حق آنان برای تعیین سرنوشت و ایجاد کشور فلسطینی است. امروز این درخت نماد آرمان فلسطین است.

زیتون اصلی ترین محصول کشاورزی در فلسطین است و بیشتر میزان تولیدات زیتون صرف تولید روغن زیتون می شود. براساس آمارها، 57 درصد از اراضی کشاورزی در فلسطین زیر کشت زیتون قرار دارد.

پربیننده ترین خبرها