دومین نشست بی نتیجه شورای امنیت سازمان ملل درباره جنگ فلسطین و اسرائیل

دومین نشست بی نتیجه شورای امنیت سازمان ملل درباره جنگ فلسطین و اسرائیل
شنبه 22 مهر 1402 - 10:07

دومین نشست شورای امنیت سازمان ملل همزمان با هفتمین روز از جنگ میان نیروهای مقاومت فلسطین با رژیم اسرائیل عصر جمعه به وقت محلی پشت درهای بسته برگزار شد اما بدون هیچ نتیجه ای پایان یافت.

العالم - فلسطین اشغالی

منابع دیپلماتیک جمعه شب به وقت محلی برابر با ۱۳ اکتبر ۲۰۲۳ و ۲۱ مهرماه جاری در نیویورک در خصوص دومین نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل درباره جنگ میان فلسطین و رژیم اسرائیل در پی عملیات طوفان الاقصی گفتند: در این نشست، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرده که با همه طرفها و کشورها برای کاهش تنش در منطقه در ارتباط است.

منابع دیپلماتیک افزودند: دبیرکل سازمان ملل در این نشست اقدامات حماس را محکوم اما از وضعیت نوار غزه و ضرب الاجل رژیم اسرائیل برای تخلیه غزه بسیار ابراز نگرانی کرده و گفته است که هرگونه اقدام این رژیم می تواند فاجعه انسانی رقم بزند.

این منابع اضافه کردند: دبیرکل سازمان ملل بر فراهم کردن دسترسی های بشردوستانه به نوار غزه و و رسیدن بدون مانع کمک ها و نیز رعایت حقوق بشردوستانه تاکیده کرده است.

به گفته این منابع، اعضای شورای امنیت همچنین از تلاش های کشور مصر درباره نوار غزه قدردانی کرده اند.

نگرانی از سرازیر شدن تنش ها به کرانه باختری و لبنان
منابع دیپلماتیک همچنین درباره دیگر نگرانی های مطرح شده در این نشست غیر علنی شورای امنیت گفتند: یکی از نگرانی های مهم مطرح شده دیگر در این نشست، سرازیر شدن تنش ها به کرانه باختری و لبنان بوده است.

مسکوت ماندن قطعنامه پیشنهادی روسیه درباره آتش بس فوری
منابع دیپلماتیک در پاسخ به سوالی درباره قطعنامه پیشنهادی روسیه برای ایجاد آتش بس فوری و کمک های بشردوستانه گفتند: قطعنامه پیشنهادی روسیه در این نشست مسکوت گذاشته شد.

به گفته منابع دیپلماتیک، روسیه همچنین از غیرعلنی بودن نشست شورای امنیت بشدت انتقاد کرده است.

روسیه در قطعنامه پیشنهادی خود ‌خواهان برقراری این آتش‌بس به صورت طولانی‌مدت و احترام همه طرف‌ها به آن شده است.
در قطعنامه پیشنهادی روسیه آمده است: تضمین راه حل درازمدت برای مناقشه اسرائیل و فلسطین تنها از راه های مسالمت آمیز امکان پذیر است.
بر اساس پیش‌نویس این قطعنامه پیشنهادی روسیه، شورای امنیت سازمان ملل به شدت تمام خشونت ها و خصومت هایی که علیه غیرنظامیان انجام می شود را محکوم می کند.
در این قطعنامه پیشنهادی ضمن آنکه آزادی فوری افراد به اسارت گرفته شده درخواست شده است، بر ارائه و توزیع بلامانع کمک‌های بشردوستانه از جمله غذا، سوخت و درمان پزشکی و همچنین ایجاد شرایط برای تخلیه امن غیرنظامیان نیازمند تأکید شده است.

نیروهای مقاومت فلسطین از شنبه ۱۵ مهرماه برابر با ۷ اکتبر ۲۰۲۳ عملیات همه جانبه و بی‌نظیری با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی آغاز کرده‌اند.

با آغاز عملیات و حملات نیروهای مقاومت فلسطین فقط در ۲۰ دقیقه، ۵ هزار راکت به سمت مواضع صهیونیست‌ها روانه شد و همزمان با آن پاراگلایدرهای حماس بر فراز سرزمین‌های اشغالی به پرواز درآمدند تا آسمان برای اشغالگران ناامن‌تر از همیشه شود.

نخستین نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل نیز روز یکشنبه هشتم اکتبر، یک روز پس از عملیات طوفان الاقصی پشت درهای بسته برگزار شد چرا که ایالات متحده آمریکا، حامی اصلی رژیم اصلی اسرائیل همواره خواستار برگزاری این جلسات بصورت غیر علنی بوده است.
رژیم اسرائیل که در میدان نبرد با مقاومت فلسطین غافلگیر و شکست مفتضحانه‌ای را طی چند روز گذشته متحمل شده با اقدامی غیر انسانی تمام گذرگاه‌های غزه را بسته تا مقاومت فلسطین را ناگزیر به توقف عملیات «طوفان الاقصی» کند.

سازمان ملل متحد روز پنجشنبه اعلام کرد ارتش اسرائیل به این سازمان اطلاع داده است که "کل جمعیت غزه در شمال این منطقه باید ظرف ۲۴ ساعت آینده به جنوب غزه نقل مکان کنند. " اما سخنگوی نیروهای رژیم اشغالگر اسرائیل اعلام کرده است هر گونه ضرب الاجل "ممکن است رعایت نشود. "

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه به وقت محلی برابر با ۱۳ اکتبر ۲۰۲۳ و ۲۱ مهرماه جاری برغم حمایت واشنگتن از جنایات رژیم اشغالگر قدس و تجهیز این رژیم در پی وحشت از عملیات غافلگیرانه طوفان الاقصی مدعی شد: ما نگران افزایش تعداد تلفات غیرنظامیان هستیم و در حال کار برای پیدا کردن یک مسیر امن برای خروج از غزه هستیم.

کربی افزود: ما درحال بررسی سایر گزینه ها برای خارج کردن آمریکایی‌ها از اسرائیل از طریق دریا هستیم.

هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا با تاکید بر اینکه «هیچ مشورتی با ما قبل از صدور هشدار تخلیه توسط ارتش اسرائیل وجود نداشته است»، افزود: ما می‌خواهیم اطمینان یابیم کسانی که می‌خواهند غزه را ترک کنند، توانایی این کار را دارند. بنابراین، ما به شدت با اسرائیلی‌ها و مصری‌ها همکاری می‌کنیم تا گذرگاهی امن برای خروج از جنوب غزه پیدا کنیم. ما همچنین می خواهیم توانایی ارائه کمک های بشردوستانه را حفظ کنیم.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا که در سفر به منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) در دوحه قطر در یک نشست خبری با حضور همتای قطری خود مدعی شد: که این کشور با مقامات اسرائیلی و سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی «برای ارائه کمک به غیرنظامیان در غزه» همکاری می‌کند و از اسرائیل خواست تا «هر اقدام احتیاطی ممکن را برای جلوگیری از آسیب به غیرنظامیان» انجام دهد.

بلینکن در حالیکه واشنگتن همه جانبه رژیم اسرائیل را در پیشبرد طرحها و جنایاتش همراهی می کند، مدعی شد: «ما اذعان می کنیم که بسیاری از خانواده‌های بی گناه فلسطینی در غزه در رنج هستند و غیرنظامیان فلسطینی جان خود را از دست داده‌اند. ما از نابودی زندگی بیگناهان - اسرائیلی، فلسطینی، یهودی، مسیحی، مسلمان و همچنین غیرنظامیان از هر مذهب و ملیتی ناراحتیم.»

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی برابر با ۱۳ اکتبر ۲۰۲۳ و ۲۱ مهرماه جاری به خبرنگاران اعلام کرد که واشنگتن در گفتگو با مصر و اسرائیل بر «اهمیت باز بودن گذرگاه رفح برای شهروندان آمریکایی و اتباع خارجی سایر کشورها که می‌خواهند غزه را ترک کنند» تاکید کرده است.

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگارانی که با آنتونی بلینکن در سفر به منطقه هستند، گفت که تمرکز ایالات متحده آمریکا بر شهروندان آمریکایی بوده است، اما کشورهای دیگر نیز سعی دارند شهروندان خود را خارج کنند.

تخمین زده می شود که ۵۰۰-۶۰۰ فلسطینی آمریکایی در غزه زندگی می کنند.

این مقام آمریکایی افزود که واشنگتن با اسرائیل و سازمان های امدادی برای ایجاد "مناطق امن" برای غیرنظامیان در غزه همکاری می کند. ما در حال بررسی جزئیات هستیم اما ایجاد کریدور برای ما یک اولویت است.»

به گزارش ایرنا، مقامات آمریکایی به جای جلوگیری از حمله زمینی اسرائیل به نوار غزه، نه تنها از این رژیم حمایت نظامی و امنیتی می کنند بلکه با تاکید بر حق دفاع این رژیم و کمک به تخلیه غزه در حال فراهم کردن زمینه انجام حمله بوده و مدعی هستند در تلاشند یک کریدور بشردوستانه ایجاد کنند که به آمریکایی ها و غیرنظامیان اجازه می دهد تا قبل از تهاجم نظامی احتمالی اسرائیل به غزه، این منطقه را ترک کنند.

پربیننده ترین خبرها