نماینده ایران: وضعیت فلسطین توجه فوری بین‌المللی را می‌طلبد

نماینده ایران: وضعیت فلسطین توجه فوری بین‌المللی را می‌طلبد
شنبه 29 مهر 1402 - 01:23

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت سازمان ملل با توجه به تحولات در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، گفت: وضعیت فلسطین توجه فوری بین المللی را می‌طلبد.

العالم - ایران

امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع "صلح از طریق گفت وگو: سهم همکاری منطقه‌ای، زیر منطقه‌ای و دوجانبه در پیشگیری و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات"، افزود: برای دهه‌ها، فلسطینی‌ها از اشغال، تجاوز، تبعیض و سیاست آپارتاید رژیم اسرائیل رنج برده‌اند. امروز جامعه جهانی شاهد افزایش هولناک دیگری در جنایات و مجازات‌های دسته جمعی علیه مردم فلسطین در نوار غزه توسط رژیم اسرائیل به ویژه حملات تروریستی شنیع به بیمارستان الاهلی، است.

ایروانی اضافه کرد: هدف قرار دادن عمدی یک بیمارستان، با نقض آشکار قوانین بین المللی بشردوستانه، چیزی جز جنایت جنگی نیست. به همین ترتیب، کشتار بی‌رویه مردم بی‌گناه غزه از جمله زنان و کودکان در جریان بمباران هوایی ۱۴ روزه، که زیرساخت‌های حیاتی و غیرنظامی را ویران کرد، مصداق شدیدترین ماهیت جنایات جنگی است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران گفت: ما از ناتوانی شورا در اتخاذ یک قطعنامه اساسی که خواستار آتش بس فوری و رسیدگی به وضعیت فاجعه بار انسانی در فلسطین است، بسیار ناامید هستیم.

سفیر ایران افزود: از سازمان ملل متحد و شورای امنیت می‌خواهیم که برای پایان دادن به این تراژدی، که مصداق نسل کشی، جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی است، اقدامی فوری انجام دهند.

وی تاکید کرد: پس از هفت دهه بی‌کنشی، شورای امنیت اکنون باید به مسئولیت خود عمل کند و اقدامی قاطع برای رسیدگی به مصیبت جاری مردم فلسطین انجام دهد.

امکان پذیر بودن بازگشت به اجرای کامل برجام در صورت مسئولیت پذیری و رویکرد عملگرایانه آمریکا و تروئیکای اروپا

ایروانی همچنین خاطر نشان کرد: خروج غیرقانونی و غیرمسئولانه ایالات متحده از برجام و به دنبال آن اقدامات بعدی ایالات متحده و E۳ که تعهدات خود را بر اساس برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ نقض کردند، چالش مهم و اساسی را برای توافق ایجاد کرد. این چالش متأسفانه به دلیل مطالبات بیش از حد احزاب غربی و طرح موضوعات غیر مرتبط ادامه یافت.

سفیر ایران در سازمان ملل، گفت: با این حال، بازگشت به اجرای کامل توافق همچنان امکان پذیر است، اگر ایالات متحده و E۳ مسئولیت پذیری و رویکردی عمل گرایانه نشان دهند.

وی افزود: از دو روز پیش، تمامی محدودیت‌های باقی‌مانده در زمینه فعالیت‌های موشکی، صادرات و واردات تسلیحات و تراکنش‌های مالی مربوط به افراد و نهادهای ایرانی به طور کامل لغو شده و دیگر مشمول هیچ گونه محدودیت شورای امنیت نیست.

نماینده ایران در سازمان ملل اضافه کرد: اعتماد داریم که کشورهای عضو با جدیت به تعهدات خود ذیل ماده ۲۵ منشور ملل متحد عمل خواهند کرد و به پایان محدودیت‌های مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ احترام خواهند گذاشت.

ایروانی گفت: شورای امنیت باید اطمینان حاصل کند که تصمیماتش از قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل پیروی می‌کند و منعکس کننده بهترین منافع جامعه بین المللی به عنوان یک کل است.

وی افزود: ضروری است اطمینان حاصل شود که اقدامات شورا، به ویژه آنهایی که در فصل هفتم آمده است، به عنوان آخرین راه حل مورد استفاده قرار می‌گیرند و از سوء استفاده و دستکاری با اهداف سیاسی محافظت می‌شوند. این اقدامات تنها باید زمانی مورد استناد قرار گیرند که واقعاً برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی، پس از پیگیری حل و فصل اختلافات مسالمت‌آمیز همانطور که در فصل ششم منشور ذکر شده است، استفاده شود.

پربیننده ترین خبرها