مخالفت قاطع وزرای خارجه ایران و عمان با کوچ اجباری ساکنان غزه

مخالفت قاطع وزرای خارجه ایران و عمان با کوچ اجباری ساکنان غزه
يکشنبه 30 مهر 1402 - 00:36

وزرای خارجه ایران و عمان در تماسی تلفنی ضمن رایزنی درباره اوضاع غزه بر مخالفت قاطع با سیاست کوچ اجباری ساکنان فلسطینی نوار غزه تأکید ‌کردند.

العالم - ایران

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «بدر البوسعیدی» وزیر خارجه عمان شنبه شب (۲۹ مهر ماه) در تماسی تلفنی درباره تحولات جاری فلسطین گفت‌وگو کردند.

این دومین تماس تلفنی امیرعبداللهیان با همتای عمانی درباره اوضاع غزه در این مدت است. امیرعبداللهیان در روزهای آغازین تحولات جاری در فلسطین و در ۱۷ مهر ماه با البوسعیدی تلفنی گفت‌وگو کرده بود.وی در آن گفت‌وگو از مواضع عمان در حمایت از مردم فلسطین قدردانی کرده بود.

در گفت‌وگوی تلفنی امشب دو وزیر خارجه درباره راه‌های توقف فوری کشتار مردم فلسطین به ویژه زنان و کودکان، لغو فوری محاصره نوار غزه و ارسال کمک‌های انساندوستانه شامل سوخت، غذا، دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین مخالفت قاطع با سیاست کوچ اجباری ساکنان فلسطینی نوار غزه گفت‌وگو کردند.

به گزارش فارس، امیرعبداللهیان ۲۲ مهر ماه و در نشست خبری در بیروت در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره کوچ اجباری ساکنان غزه گفت: در مورد کوچ اجباری ساکنان غزه آنچه می‌بینیم نشانگر آن است رژیم آپارتاید اسرائیل به جای مقابله در میدان جنگ حمله علیه زنان و کودکان و غیرنظامیان را در دستورکار خود قرار داده است.

وزیران امور خارجه ایران و عمان در گفت‌‌گوی تلفنی امشب همچنین درباره هماهنگی تلاش‌ها و تحرکات کشورهای اسلامی برای کمک به مردم فلسطین به رایزنی پرداختند.

پیش از این حسین امیرعبداللهیان و «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن در گفت‌‌وگویی تلفنی بر جلوگیری از کوچاندن اجباری مردم فلسطین تأکید کرده بودند.

از ابتدای تحولات اخیر در فلسطین در پی عملیات طوفان الاقصی و واکنش رژیم صهیونیستی به این عملیات با حمله به غزه و تشدید محاصره این منطقه، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تلفنی با تعدادی از همتایان از جمله در کشورهای مسلمان و همچنین برخی همتایان اروپایی ضمن محکوم کردن حملات و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، بر ضرورت توقف این جنایات و رفع محاصره غزه تأکید کرده بود. او پیش از این هم با وزرای خارجه مجارستان و ایرلند هم تلفنی گفت‌وگو کرده بود. وزیر امور خارجه ایران همچنین در این مدت دو بار با جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره شرایط جاری در فلسطین گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان همچنین امشب با «ژان آسلبورن» وزیر خارجه لوکزامبورگ درباره اوضاع غزه تلفنی گفت‌وگو کرد.

پربیننده ترین خبرها