دادستان دیوان کیفری بین‌المللی: نقض حقوق غیرنظامیان «مسئولیت کیفری» دارد

دادستان دیوان کیفری بین‌المللی: نقض حقوق غیرنظامیان «مسئولیت کیفری» دارد
دوشنبه 8 آبان 1402 - 03:13

دادستان دیوان کیفری بین‌المللی از گذرگاه رفح بازدید کرده و گفت: «هیچ مانعی نباید برای امدادرسانی انسان‌دوستانه به زنان و کودکان و غیرنظامیان وجود داشته باشد. آنها بی‌گناه هستند و بر اساس قوانین بین‌المللی دارای حقوق انسانی.»

العالم-مصر

کریم‌ خان، دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) در بیانیه‌ای که در گذرگاه رفح منتشر کرد، ابراز امیدواری کرد بتواند از خود غزه و سرزمین‌های اشغالی هم بازدید کند.

به نوشته روزنامه تایمز اسرائیل، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی گفته که موسسه او در حال انجام «تحقیقات فعال» در مورد وضعیت غزه و کرانه باختری است.

به گزارش ایسنا، وی تاکید کرده که تحقیقات درباره وقایع ۷ اکتبر در سرزمین‌های اشغالی و همچنین در رابطه با غزه و کرانه باختری در جریان است.

کریم خان در مرز مصر و غزه در توضیح دلیل مأموریت خود در منطقه، «هولوکاست و جنگ جهانی دوم» را یادآوری می‌کند و می‌گوید که دیوان کیفری بین‌المللی به طور حرفه‌ای برای «تفکیک ادعا از واقعیت» و بررسی تمام شواهد مرتبط کار خواهد کرد.

او گفت: ما به طور مستقل به وضعیت فلسطین نگاه می‌کنیم، ما به وقایع اسرائیل و ادعاهایی مبنی بر اینکه اتباع فلسطینی نیز مرتکب اعمالی شده‌اند نگاه می‌کنیم، ما به همکاری و کمک نیاز داریم.

خان همچنین تاکید می‌کند که «نباید هیچ مانعی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به کودکان، زنان و مردان - غیرنظامیان» وجود داشته باشد و می‌گوید که نقض حقوق غیرنظامیان طبق قوانین بین‌المللی بشردوستانه، حقوق بین‌الملل عرفی و کنوانسیون‌های ژنو می‌تواند منجر به "مسئولیت کیفری" بر اساس اساسنامه رم که دادگاه بین‌المللی کیفری را تأسیس کرد، شود.

پربیننده ترین خبرها